Er der fejl i denne central?

Hej!

Jeg kiggede under hjelmen på centralen i min andelsbolig, og undrer mig lidt over to 3x13A grupper. For mig at se er de ikke korrekt koblet -- eller?

Der er 1 fase til lejligheden, og 2 grupper markeret som 3x13A -- begge har fået den ene indkommende fase sløjfet ind således at den går til L1, L2 og L3. Grupperne har 5G2.5 ud til installationen.

Men må man det ? Det bør vel være 3 forskellige faser for ikke at overbelaste nullederen. Eller?

Der er vel ingen faseforskydning når det er samme fase.

Det ser således ud:

Hej! Jeg kiggede under hjelmen på centralen i min... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
diykrr skrev den 06-03-2021 00:52:55

@ev elmand, hvis jeg læser det fine diagram, så er testknappen i en CDA440K koblet rigtigt. Og så vidt jeg husker fungerer den også. Checker lige i morgen

Det giver god mening at der er forberedt for 3 faser.

Mht. koblingen så svarer den altså lidt til et koblingspunkt med én fase ind, der derefter fortsætter ud til forskellige belastninger (køleskab, stikkontakt, etc). Da der max kan belastes 13A på den ene fase vil nullederen ikke kunne blive overbelastet. Er det rigtigt forstået? 

 Mht. Max belastningen på nul lederen, så er der jo nu en forsikring, før relæ, på nok 25 A. Dermed er der strøm "nok".

Hvis du tilslutter 3 elkedler  på enden af dit 5 leder kabel, så trækker de alle, lad os for nemheds skyld sige 9 ampere. De 3 x belastning skal alle lede de 9 ampere gennem samme nul-leder. Uden faseforskydelse, så samlet strøm i nul-leder bliver 27 A. Det kan din 1,5 mm2 (eller 2,5 mm2) ikke klare uden at blive meget varm, i bedste fald.

Var der nu 3 faser til rådighed, med faseforskydelse på de 120 grader, så ville nul-strømmen aldrig kunne blive højere, end fase-lederens belastning.

Så jeg kan ikke forestille mig, at den installation er lovlig. Det er godt nok at forberede sig til 3 faser installation, men kablerne burde ikke være monteret, før de 3 faser blev fremført til tavlen.




 

mdn skrev den 06-03-2021 09:20:30

Hvis du tilslutter 3 elkedler  på enden af dit 5 leder kabel, så trækker de alle, lad os for nemheds skyld sige 9 ampere. De 3 x belastning skal alle lede de 9 ampere gennem samme nul-leder. Uden faseforskydelse, så samlet strøm i nul-leder bliver 27 A. Det kan din 1,5 mm2 (eller 2,5 mm2) ikke klare uden at blive meget varm, i bedste fald.

Var der nu 3 faser til rådighed, med faseforskydelse på de 120 grader, så ville nul-strømmen aldrig kunne blive højere, end fase-lederens belastning.

Så jeg kan ikke forestille mig, at den installation er lovlig. Det er godt nok at forberede sig til 3 faser installation, men kablerne burde ikke være monteret, før de 3 faser blev fremført til tavlen.
Det er præcis det som er min pointe...

Den trefasede automatsikring forhindrer vel at der trækkes mere end 13A per fase -- men her er de 3 fremførte "faser" den samme, hvilket bevirker at 3 x belastning skal tilbage i nul-leder uden faseforskydning. Det lyder ikke godt på 2.5mm2.

I køkkenet er "L1" på belysning og opvaskemaskine, "L2" på vandkoger, stikkontakter, og "L3" på ovn (normeret til 3.6KW)og køleskab.
diykrr skrev den 06-03-2021 10:18:59

Det er præcis det som er min pointe...

Den trefasede automatsikring forhindrer vel at der trækkes mere end 13A per fase -- men her er de 3 fremførte "faser" den samme, hvilket bevirker at 3 x belastning skal tilbage i nul-leder uden faseforskydning. Det lyder ikke godt på 2.5mm2.

I køkkenet er "L1" på belysning og opvaskemaskine, "L2" på vandkoger, stikkontakter, og "L3" på ovn (normeret til 3.6KW)og køleskab.

 Ja, sådan ser jeg det også. Og det er ikke godt. 😕


 

Jeg har forhørt mig hos et par elektrikerne også nu.  Centralen er tydeligvis fejlkoblet på de to "trefase"-grupper på en måde der gør den farlig, præcis fordi nullederen overbelastes.

Tydeligvis kunne man løse den ved at skifte MCN613 automatsikringen til en MCN413. Begge er 4-polede, men forskellen er at den sidste (MCN413) bryder hvis nullederen overbelastes.

Med den sikring ville installationen være "sikker", men alle adspurgte siger at det selv da vil være en "usædvanlig" og "overoverskuelig" installation, hvor man ligeså godt kunne have sat et par 1P+N sikringer i.

Godt så -- jeg har lidt lyst til at ruske et par folk nu...
Uanset hvordan I regner på nulstrømmen, så bliver den aldrig over den strøm, som sikringen foran fasen kan belastes med. Så I kommer aldrig op på 3x13A. I længere tid. Strømmen er begrænset af den foran siddende sikring. At måden, det er lavet på, er lige lovlig fremtidssikret, kan vi kun være enige om. Som en midlertidig løsning kan man samle de tre faseledninger i en afgangsklemme i automatsikringen, så er sikringen på 13 A. 

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 06-03-2021 11:05:35

Uanset hvordan I regner på nulstrømmen, så bliver den aldrig over den strøm, som sikringen foran fasen kan belastes med. Så I kommer aldrig op på 3x13A. I længere tid. Strømmen er begrænset af den foran siddende sikring. At måden, det er lavet på, er lige lovlig fremtidssikret, kan vi kun være enige om. Som en midlertidig løsning kan man samle de tre faseledninger i en afgangsklemme i automatsikringen, så er sikringen på 13 A. 

Ja, det er i princippet præcis det jeg har fået foreslået. Da der ikke må mere end 2 ledere under klemmen foreslås en midlertidig Wago.

Når der ikke er sikring i nullen kan denne overbelastes betragteligt, når faserne er sløjfet på denne måde i en 1 faset installation. Tavlens forsikring er typisk 63 A (visse steder mere i ældre ejendomme) i den type installationer.
Det er bedre at sætte 3 ledere under samme klemme i gruppeafbryder end det er at lade det gå igennem yder ligere Wago klemmer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis