Nedtagning af parabol på hus

Hej alle sammen

Er det forsvarligt at nedtage denne parabol med en skydestige? Eller skal man opsætte stillads?
parabol befinder sig 6m fra terræn ca.

På forhånd tak
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke noget problem. Så længe stigen står ordentligt, kan man sagtens håndtere parabolen med én hånd. Den vejer ikke meget.
Den sidder sikkert kun fast med 2 U-jern, hver med 2 møtrikker.

Men har du højdeskræk, så få en anden til det   

 

Er der ikke noget med at over 4m på en stige skal der være fodmand ved stigen på jorden 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jetdirect skrev den 05-03-2021 18:19:14

Er der ikke noget med at over 4m på en stige skal der være fodmand ved stigen på jorden 

 Den slags regler gælder kun når det er på arbejde. Der er virkelig mange ting du gerne må derhjemme men ikke hvis du er på arbejde.


og til trådstarter. Tænker sagtens du kan få den ned ved at bruge en stige, men selvom reglerne ikke er særlig stramme når det er i privat regi, så tænk dig stadig om. Brug mindst en fodmand, har du adgang til en stige med bredt anlæg i bunden ala denne
Så brug den, Og så brug din sunde fornuft, så når du ret langt. 
Man kan også overveje at leje en lift den ene dag. Eller den halve dag det tager, hvis det er muligt.
Jeg gjorde det en gang jeg skulle fælde et træ, som havde grene ind mellem luftledninger. DE penge var givet godt ud. Jeg mener jeg gav ca.1.500 kr. i leje for en hel dag, liften kunne jeg selv trække med bilen ud og hjem.
Man står bedre på en liftplatform i forhold til en stige, hvor man nærmest skal bruge den ene hånd til at holde fast med.
Man kan sagtens dø af at falde fra 6 meters højde, eller komme slemt til skade.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Og brug en stige der er lang nok. Hvis du bruger en kort og står på de øverste trin bliver den ustabil. Når den er sat op kan du evt binde den til stativet hvorpå parabolen sidder
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Når du løsner parabolen så glider den 20-30 cm ned imod  nederste beslag. Så kan du nemt mærke hvor nem der at tage på. Du kan eventuelt binde en snor i den, og lade snoren gå op over øverste del af stativet. Så kan den hejses ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
bobenontot skrev den 05-03-2021 21:01:11

Man kan også overveje at leje en lift den ene dag. Eller den halve dag det tager, hvis det er muligt.
Jeg gjorde det en gang jeg skulle fælde et træ, som havde grene ind mellem luftledninger. DE penge var givet godt ud. Jeg mener jeg gav ca.1.500 kr. i leje for en hel dag, liften kunne jeg selv trække med bilen ud og hjem.
Man står bedre på en liftplatform i forhold til en stige, hvor man nærmest skal bruge den ene hånd til at holde fast med.
Man kan sagtens dø af at falde fra 6 meters højde, eller komme slemt til skade.

 En lift er da uden tvivl bedste løsning. Men det er også bare en dyr løsning ift opgaven der skal løses. 

Mange tak for alle jeres svar. Det bliver med sige. Hvad billedet ikke viser er at der er en træterrasse nede under parabolen.
Bare lige for at skære det helt ud. Når jeg skriver parabol er det faktisk både stang og det hele jeg vil fjerne. 
tror ikke selve masten skal ned, der sidder 2 uhf antenner på den.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også