Bruge el fra radiator til komfur..

Hej,
Jeg har en forsigtig forespørgsel om el. Vi er ved at renovere vores køkken og har købt en ekstra kogplade, som vi skal have sat til - vi kan ikke sætte den til det eksisterende komfur, da det kommer til at trække for meget..
Vi har nogle gamle el-radiatorer, som vi ikke bruger mere - på 400V - så tænkte jeg om det nye komfur kunne sættes til denne fase/gruppe?
Et "problem" er så, at kabel til radiator består af 4 ledninger, men der er 5 fra komfur - hvordan dælen får jeg så dem sat sammen..
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart kan dit forehavende ikke lykkes, fordi enten er dine radiatorer til 230V , som er for lidt til komfuret, eller dine radiatorer er til 400V, og så mangler der en nul. Kan du ikke trække et kabel til gruppetavlen og slutte komfuret til der.

fase
En 3. og mere sandsynlig mulighed er at dine radiatorer er med natsænkning. Denne kom så i den sidste ledning da radiator kun har brug for 2 ledninger + jord. ( fase + Nul ELLER 2 faser ) +jord 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej,
Tak for jeres svar - det ser ud til at den 3 mulighed er den aktuelle, kan se i tavlen, at der er noget natsænkning.. Så jeg må nok hellere få trukket et nyt kabel..
Brug ledningen til natsænkning som den manglende ledning til komfuret. Det ser ud til at den er blå, så den skal kobles nul i gruppen. Komfuret kobles så til brug med to faser, nul og jord.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis