Løse kabler bag køkkenelementer

Er det tilladt at fremføre løse kabler til EL installation bag køkkenelementer og under sokkel, for at begrænse rillefræsning til de synlige områder?

Jeg er ved at planlægge udvidelse af Elinstallation (kontakter på ny lysgruppe og kraft til kogeplade) i et kommende køkkenrenoveringsprojekt, og ville umiddelbart bare "fræse løs" i væggen til de nye kabler inden installatøren kommer. Denne væg er en 7,5 cm. porebeton ydervæg, og dermed bærende. Jeg kan konstatere at vandrette riller helt skal undgås, og der skal minimum være 1 meter mellem lodrette riller, hvilket gør opgaven næsten umulig pga. eksisterende vinduer og VVS installationer i denne væg. Hvad gør man så?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lovligt at føre kabler i soklen på køkkenelementerne. Der er normalt 16 mm fri rum mellem bagbeklædning på køkkenelementerne og muren beregnet til fremføring af rør og kabler. Du kan således lave hul til indmuringsdåser og et stykke rør til at føre kablet ned under bordpladen og trække kablet i mellemrummet. Du bør overveje at bruge schuko stikkontakter, da de fleste køkkenmaskiner leveres med schukostik.


fase
så er det da langt bedre at skifte de få stik på maskinerne , og så holde sig til noget der er gængs for de fleste ting
I netop et køkken er Schuko gængs for langt de fleste ting. Prøv lige at tage et blik på stikken på brødrister, mikroovn, røremaskine kaffemaskine og  stort set Lle ændre køkkenmaskine hvor der er jord på, jeg tro at det er over 95 % der er monteret med schuko stik.....
Det er korrekt med schuko til de fleste ting. MEN er schuko stikkontakt pæn   
Og husk at man nu kan få stikkontakter med jord OG med en lille 2,5 A stik øverst uden jord til f.eks. opladere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Udseendes mæssigt er det nok ligesom “nogen er til moderen og nogen er til datteren 🙃😉” rent personligt syntes jeg nu ikke at den er mere grim end en alm stikkontakt med dansk jord 

En schuko stikkontakt efter det fransk-belgiske system (pindjord) fældet ind i væggen er i min optik ikke grimmere end andre stikkontakter. Med hensyn til ladere kunne man vælge en stikkontakt med USB stik.

fase
Den jeg viser virker også til den lille stik på håndmixer, stik på lader til tandbørste, shawer o.m.a.
Eneste minus er at den koster 2 x en almindelig stikkontakt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Prisen er næsten ligegyldig, når det drejer sig om et enkelt køkken, i lit tilfælde om 4-5 udtag.
Overvejer nu kontakt med pindjord. Schuko er bøvlet at rense.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis