DUKA one

Hej
Vi har lige fået installeret duka one 6 ventilation i to soverum, hvor der trængte til ventilation. Nu er jeg stødt på en kritik af ventilationen allerede her dagen efter. At den kan danne grobund for bakterier og skimmel.. Ventilatoren er med varmegenvinding og vi tænkte, at nu ville vi have det bedste. Og det håber vi det er! Men jeg har brug for ærligt svar. Ved nogen om det kan danne grobund for bakterier at luften vendes i samme rør? Altså at sug og indblæsning er i samme rør. På forhånd mange tak🙏
jeg var i tvivl om kategorien.. egentlig er det ventilation med varmegenvinding 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har haft en i flere år, der har aldrig været antydning af skimmel, når jeg har rengjort den.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej, vi har også to Duka One installeret.
Jeg blev ringet op af forhandleren et par uger efter købet, og blev tilbudt en abonnementsordning på filtre, da der kunne dannes skimmel i filtret. Så de derfor skal udskiftes ofte.
Jeg afslog, da jeg tænkte det var et salgs trick. Filtrene kan nemt rengøres i sæbevand.

Sidst jeg rengjorde dem, syntes jeg faktisk det så lidt mistænkeligt ud. Jeg kan ikke afgøre om det var skimmel, eller bare skidt. Men det er da noget jeg vil holde øje med. Og det vil ikke hjælpe af skifte filtre oftere, da skidtet også sidder alle andre steder. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Tak for svar begge to. Jeg håber virkelig det er til at rengøre. Det er jo ikke billige ventilatorer. Vi har købt den med wifi og nu skal jeg sætte mig ind i det, så den kun kører ind i mellem. Har I jeres til at køre hele tiden hele året rundt? Jeg så en video et sted på youtube, at man kan få rensevæske også til at fjerne evt skimmel.. jeg vil også lige kontakte firmaet. De satte dem op i onsdags og vi fik ingen forklaring. De sagde jeg kunne støvsuge filteret, men jeg ved ikke, om det er muligt. Godt at høre at den kan køre uden problemer med skimmel i hvert fald😊

Hvis filteret lugter jordslået af kælder er det næsten garanti for skimmel.
je_ns skrev den 05-03-2021 07:18:03

Vi har haft en i flere år, der har aldrig været antydning af skimmel, når jeg har rengjort den.

 Hej Jens. Den I har er den med både sug og indtræk af frisk ud? Eller suger den kun?

Annonce
chrisbo skrev den 05-03-2021 10:47:44

Hvis filteret lugter jordslået af kælder er det næsten garanti for skimmel.

 Tak. Det er fint at vide

jthyge skrev den 05-03-2021 08:05:56

Hej, vi har også to Duka One installeret.
Jeg blev ringet op af forhandleren et par uger efter købet, og blev tilbudt en abonnementsordning på filtre, da der kunne dannes skimmel i filtret. Så de derfor skal udskiftes ofte.
Jeg afslog, da jeg tænkte det var et salgs trick. Filtrene kan nemt rengøres i sæbevand.

Sidst jeg rengjorde dem, syntes jeg faktisk det så lidt mistænkeligt ud. Jeg kan ikke afgøre om det var skimmel, eller bare skidt. Men det er da noget jeg vil holde øje med. Og det vil ikke hjælpe af skifte filtre oftere, da skidtet også sidder alle andre steder. 

 Tak. Jeg kiggede lige brugermanualen igennem nigen og så nu, at man skal rense andet end filteret. Er din en duka one s6? Fra manualen : 

“Er lydmåtten monteret i kanalen skal der hver 3 . måned ved normal kontrol og rengøring af filtre, kerne og ventilator, ligeledes være opmærksom på lyddæmpningsmåttens tilstand “.
Sus4 skrev den 05-03-2021 10:55:37

 Hej Jens. Den I har er den med både sug og indtræk af frisk ud? Eller suger den kun?

 Ja det er med ind og udblæsning, og den køre 24/7-365

Filtrene bliver støvede, men ikke noget skimmelsvamp.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 05-03-2021 11:13:02

 Ja det er med ind og udblæsning, og den køre 24/7-365

Filtrene bliver støvede, men ikke noget skimmelsvamp.

Super! Tak😊 

Vores er Duka S6W. De giver selv indikation når det er tid til at rense filteret. Så får den om omgang rengøring, med det er jo næste umuligt at rengøre dem helt. Der er er mange små kroge. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis