Gulve på strøer - 22mm parketgulv eller gulvunderlag?

Hej LDS

Jeg har søgt en del på nettet, men ikke fundet et svar. Så jeg håber at nogle af jer kan hjælpe.

Jeg skal til at lægge gulv på strøer og har vel to muligheder.
1) Lægge 22mm trægulv (selvbærende) ovenpå strøerne.
2) Lægge undergulv (16mm gulvspånplader) og derefter fx 12mm parketgulv.

Men hvad er forskellen ift. stivhed eller "følelse" når man går rundt på gulvet?
Er der overhovedet en forskel eller er det "kun" prismæssigt og besværet med at lægge gulvet?

På forhånd mange tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg laver lige et lille bump :)

Nogen som har erfaring med de to muligheder og som kan fortælle om der mærkes en forskel?

På forhånd tak.

Når nu der ikke er andre kloge hoveder der lægger ud så må du have min mening.
Det er svært at sammenligne de 2 løsninger. 16 mm spån er ikke særlig stift, så der skal der være ret tæt imellem strøer. Selv om du 12 mm parket gulv over så er det ikke 16 +12 med hensyn til stivhed. " lag der ikke hører sammen styrker kun hinanden minimal.
De 22 mm trægulv er en klassiker, og det kan holde med ret stor afstand. Jeg har almindelige høvlede og pløjede brædder på 1. sal med bjælkeafstand på ca. 120 cm.  Det virker fint. Når man f.eks. træder på 1 bræt så overfører fer og not kræfter til dem ved siden af så det er godt at gå på.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er jo ikke rigtig sammenligneligt. Altså der er noget præference over hvilken gulvkonstruktionen man vil have. Derudover så er tricket jo at hvis du først har et underlag så har du mange andre muligheder end parket mens det ligesom kun er massive planker der kan ligge direkte på strøer. 

Hvis det skal være med underlag så overvej gulvfiner. 
Det er mere stift

I nogle af Rantzaus projektor kan du se en lidt speciel konstruktion hvor han lægger massive planker som flydende gulv.

Ask
@ev elmand og @AskH

Tusind tak for jeres svar.
Jeg er i hvert fald blevet lidt klogere efter jeres kommentarer :)

Jeg vil også se nærmere på gulvfiner i stedet for gulvspånplader.

Hav en god dag.
Måske er det nemmest at starte oppefra så at sige. Altså først finder du ud af hvilket gulv og udseende du vil have øverst. Derefter er resten nok nemmere at lægge fast 

Ask
Ja, det har du nok ret i.
Som planen er lige nu kommer jeg til at have 22mm parket på strøer i noget af huset (stue og værelser) og så gulvplader (spån eller finer) i køkken og entre med 8mm laminat.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis