Opvarmning af stor udendørs pool og spa via oliefyr.

Hej LSDere
Vi har netop erhvervet os et større spabad som kommer til landet i sensommeren.
Vi har dog den udfordring at vi gerne vil have varmet vandet op af centralvarmeanlæg. De 2 indbyggede varmelegemer er kun på 3kw hver og vi gerne vil undgå el men holde os til olie.
Her er udfordringen:
Oliefyret er ca 20 meter fra Spa. Der er to sektioner og 3 styringer grundet at der er et modstrømsanlæg der styres af den ene. Der er 12000 liter vand i pool delen og 2500 liter i spa delen.

Jeg sidder og kigger på fjernvarmerør,  klorbestandige fittings, varmevekslere m.m og læser alt muligt om udfordringer med varmepumpe og komplicerede setups. Men for os Er det absolut vigtigste driftsikkerhed og et simpelt setups.  Om jeg sparer 5000 om året ved at investere i varmepumpe , solceller og m.m. efer 20 år er ligegyldigt.  

Til gengæld vil jeg høre om der er nogen herinde der har et forslag til en simpel måde at varme vandt op fra vores oliefyr som er en baxi gavia 30 bruges i et sommerherhus på 350 kvm til 16 personer.

Er der mon nogen herinde der har erfaring med lignende så er vi meget interesset i at høre løsningsforslag. Eller gode råd?

Ekstra iinfo.
.Spa skal benyttes året rundt og vi forventer det bliver brugt minimum 35 uger om året.
Pool del skal være ca. 25 grader året rundt spa ca 38 grader året rundt.
.De 2500 liter bliver formentlig skiftet en gang imellem. I spaet.
.styringer en er Balboa tp600 
.Luft vand pumper kan måske have interesse men KUN hvis det gør løsningen billigere i etablering eller mere simpel i opsætning eller virkelig meget billigere om året. Vi forventer en levetid på 10 år for dette spa.
Herefter bliver sommerhuset moderniseret formentlig med jordvarme løsning eller pillefyr samt isoleret udvendigt. Men indtil da skal vi lige knække opvarmningsudfordringen de næste 10 år.

VH
A og J

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra du skal have noget filter/pumpe til pool/spa.

I så fald er det langt nemmere at koble en dertil egnet varmepumpe på, fremfor at skulle til at have varmeveksler koblet på oliefyret.

Vil også tro det er billigere i drift.

Mvh. Ole
det kan sangtens lade sig gøre at bruge oliefyret til opvarmning men hvis i slet ikke vil bruge el skal der laves noget styring så der kan skiftes imellem opvarmning af pool og spa bad .Dette kræver blot en veksler nogle ventiler noget styring osv .en anden mulighed er at i tager vandet fra poolen af .(hvis det er et indv spa bad )til spaen og varmer den temp forskel der mangler op med varmelegemerne i spa badet. Det er meget normalt at gøre dette på den måde man tømmer så spaen hver gang det har været brugt  .Hvis det er et ude spa så vil jeg anbefale en varmepumpe til udespaen da omkostningerne til og skulle ligge rør ned ombygning af spaen ventiler styring mm vil blive relative høje ifh til en varmepumpe .installationen vil også blive en del mere enkel ved brug af varmepumpe .jeg ville så kun bruge oliefyret til poolen og til opvarmning af husset .Det kræver dog stadigvæk en veksler og naturligvis også div filter mm til og holde vandet ren med men selv varmedelen kan relativ nemt laves med en veksler og noget mekanisk retur styring til styring af temp i poolen .jeg vil dog anbefale 29-30 grader i stedet for 25 grader i poolen. det eneste jeg kan være lidt i tvivl om er om dit oliefyr er stor nok oliefyret er på 30kw .jeg gætter på at det er et ældre sommerhus hvor der bliver bygget en pool afdeling på .Hvis vi antager dit hus bruger 60w pr m2 så bliver det 21 kw til opvarmning så er der kun 9 kw tilbage til vedligehold af temp i spa og poolen samt varmevand  samt der skal også være overskud til opvarmning af vandet fra når at poolen bliver fyldt  .Det vil kræve en udregning som jeg ikke lige kan hjælpe med
også måske alligevel 12000 x 4180 x 22/ 1000000/3,6=306 kw som skal tilføres  Du har 9 kw til rådighed så det deles med 9 så det vil tage 34 timer at varme vandet op fra 8 grader til 30 grader .Der er ikke taget hensyn til varmetab samt opvarmning af varmtvand samt spa
Der er ca 10 kw pr liter olie - varmetab i kedlen rør mm lad os sige der er et varmetab på 15%
Dvs der skal bruges 306 kw +1,15% =351,9 kw eller ca 35 liter olie til opvarmning af poolen fra 8 til 30  grader

Tak for svar.
Her Ses et billede af hvad jeg tænker.
1. Hvad skal rørdimmension være på præ isoleret pex rør
2. Hvilken pumpe skal pumpe de to klorholdige kredse rundt.
3. Materiale valg
4. Hvilken styring så pumpe starter?5. Valg af varmeveksler/ type6. Ekstra sandfilter på pool? ( der er papirfiltre og ozon generatorer i begge sektioner)

Selve varmevekslerne tænker jeg skal stå i  Fyrhuset,
Balboa styringerne kan styre spa eller pool op og ned et par grader. Men oliefyr varmer resten.

Håber I kan hjælpe .... desuden hvilken type præisolerede rør? Varme eller sanitet eller begge?

Vh

Anders

Til så stor pool/spa bør der være et ordentligt filteranlæg med dertil egnet pumpe som f.eks. Hayward el. Kripsol og et sandfilter. Især hvis huset også skal udlejes.
Disse pumper kræver typisk rør dim. på 5-7 cm.

Jeg ved ikke om der fåes præisoleret slange i den dimension, men det vil nok også være møj dyrt. Så varmevekslerne bør nok stå ved pumpen.

Men jeg tror næsten at alene for prisen på den præisolerede slange til den strækning, vil du kunne købe to varmepumper med indbygget styring som er lige til at koble på pumpen.

Det kræver selvfølgelig at du har strøm nok til rådighed.


Mvh. Ole
Hej. Gode input. Det vigtigste for os er pålidelighed og Nul nedbrud på varmetilførsel eller skader på varmesystem, da vi har mange lejere hver uge. Mange af disse slår hjernen fra så alt skal være idiotsikkert. Simpelt og skjult. Ved at have oliefyret til at køre dette er jeg sikker på der ikke sker noget.hvorimod varmepumper skal tilses, larmer, hærværk, vinterudfordringer, 2 ekstra service, m.m. Jeg vil derfor gerne have så lidt synligt og inden for rækkevidde af lejere. Derfor meget gerne pakket væk i et rum sammen med oliefyret.

er der nogen der har nogle flere input på tegningen og spsm 1-5. Det er meget påskønnet. Pris på preisoleret rør er ikke en udfordring:-)

vh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis