Oliefyr og Gulvvarmeshunt - Rørene fra fyret -> Shunt ?

Håber nogen kan komme med den gyldne løsning her !
 Jeg har fået lavet gulvvarme (20mm pex) i huset, fået hængt Shunt'en op og tilkoblet slangerne
 Da jeg skal til at gå igang med at lave vandrør fra oliefyret -> Shunt opstår tvivlen !

Der er p.t sat radiatorer til nu, der hvor der står "Fremløb" og "retur" på oliefyr diagrammet

Problemet er at oliefyret allerede har en Pumpe og en 3-vejs ventil. 3-Vejs ventilen lukker for fremløbet når oliefyret kører (altså varmer vand op). Hvis jeg så kobler gulvvarme styringen på som det er sat til nu så tænker jeg der bliver et problem i at når oliefyret kører lukker den for fremløb = der kommer ikke vand til pumpen på gulvvarme styringen hvilken den ikke har godt af, tænker den dør ret hurtigt ?

 Men hvordan giver det så mening at tilslutte det, jeg har prøvet at lave 3 udgaver.

1. Kobles præcist som radiatorerne er sat til nu (Tænker det er den der giver mindst mening, så har den dobbelt motor og dobbelt ventil, altså 1 af hver på henholdsvis shunt og oliefyr)
BILLEDE: https://ibb.co/tm1pFDc

2. Fremløb er kørt udenom oliefyret motorventil - Retur er ikke ændret

BILLEDE: https://ibb.co/1Q2wxqp

3. Både fremløb og retur er kørt uden om henholdsvis Ventil og pumpe på oliefyret så shunt'en styre sig selv så og sige ?
BILLEDE: https://ibb.co/FhtM92v

4. En anden løsning ????
 Tænker her det er lidt underligt (gammelt design?) at pumpen på oliefyret sidder på retur og ikke fremløb som på Shunt'en ?

Håber det er forståeligt, ellers spørg endelig :)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan får du lavet varmt brugsvand? Mon ikke at 3-vejs ventilen styrer varmtvandsbeholderen med varmtvandsprioritering, så der lukkes af for varmen til dine radiatorer mens der opvarmes brugsvand?
Umiddelbart vil jeg foreslå at tilkoble shunten ved fyret hvor dine radiatorer nu er tilkoblet.
Du er nødt til at bibeholde cirkulationspumpen ved fyret for at få “radiatorvand“ frem til shunten og til in varmtvandsbeholder.

Søren O
Jeg er i tvivl om hvad den ventil faktisk gør :) Men du har nok ret.
 Jeg har ingen varmtvandsbeholder udover den der sidder i oliefyret (80 Liter). Så vidt jeg forstod på service teknikeren sidst, så bliver radiatorvandet opvarmet indirekte ved at køre op af brugsvandet - Altså de er adskilt men ligesom genveks på ventilationsanlæg hvis du forstår.

 Jo men pumpen på Shunten skulle vel gerne selv trække "radiatorvandet" op til shunten (der er 2 meter 3/4" rør) og så skubbe det rundt i systemet ?
 Og er det ikke stadigvæk et problem når oliefyret så lukker for 3-vejs ventilen så kører pumpen på shunten tør, da den ikke er styret af oliefyret men af sin egen styring, så det kan nemt komme til at fortsætte med at køre selvom der er lukket for vandet til den :(........
Pumpen i shunten kan ikke selv suge vand til sig. Den gør det der er lettest - kører blot vandet rundt i gulvvarmekredsene og shunten. Den kører således ikke tør hvis 3-vejs ventilen lukker for gulvvarmekredsen.
Kan du finde et typenummer for dit “oliefyr”, måske kan vi finde et principdiagram for på nettet.

Søren O
okay, men burde pumpen i oliefyret så ikke sidde på fremløb så den kan skubbe vand frem til shunten ?
 Forstår ikke helt at pumpen ikke køre tør hvis ventilen lukker for gulvvarmekredsen, det er netop der pumpen sidder :)?

 Det er et Tasso 20 MS fyr - principdiagrammet jeg har brugt i topic sidder klistret på fyret, jo mindre du snakker om en anden type diagram ?

https://ibb.co/Xt2Lb6V
https://ibb.co/kS8kS2k

Pumpe på fyret kan sidde på frem eller retur. Enten "skubber" den vandet ud i radiatorer direkte ELLER den skubber vandet ind i fyret op så ? ?  går det ud i radiatorer. Det eneste den skal gøre er at få gang i cirkulationen i det lukkede kredsløb.
På samme måde med din pumpe midt i din gulvvarme kreds. Den " skubber" også kun vandet rundt i denne / disse kredse. Og den kunne såmænd køre med det vand selv om det ikke var tilsluttet fyret, men så ville det ikke rigtig varme noget op.
Så du skal have tilført noget varme og det gøres præcis som dine radiatorer får varme, nemlig med pumpe på fyret. Så du kan enten tilslutte som din beskrivelse 1 eller 2
Når din shunt på fyret ikke styrer varmtvands prioritering så har du sikkert en styring på fremløbs temperatur Så din fremløbs temperatur falder når vejret er varmt uden for.
Da gulvvarme er et lavtemperatur system så vil det næsten helt sikkert være ok at montere det som pkt.1
Din fælles termostat står nok til lavere temperatur end din fremløb-
Ved montering som pkt. 2 Bliver der "skubbet"  noget varmere vand imod gulvvarme systemet. Det reguleres naturligvis igen af termostat der, så der kun lukke op ved behov.
Men under alle omstændigheder så skal pumpen ved fyret få det varme vand hen imod gulvvarme da pumpen der kun kan føre det rundt i sit eget system.
Hvis du vælger pkt. 3 i din forklaring så skal der monteres yderligere en pumpe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 04-03-2021 23:11:46

Pumpe på fyret kan sidde på frem eller retur. Enten...................

Ja okay, giver lidt mere mening, da jeg havde lidt glemt at shunt'en blander returvandet i for ikke er overskride den maksimal indstillede freløbs temperatur.
 Dog forstår jeg stadigvæk ikke hvordan det kan lade sig gøre da, af hvad jeg har opfattet, motorventilen på oliefyret lukker HELT for vandet til fremløb til radiatorerne når fyret køre.
 Hvis vi så forestiller os et scenarie hvor fremløb på Gulvvarmen er indstillet til MAX 50 grader, temperaturen er nu 30 grader i gulvvarme cirkulationen da det har været i dvale om natten eller lign. man står op og tænder helt op for alt gulvvarmen. Så tænker jeg at shunten skal bruge "en del" varmt vand fra oliefyret da det er ret koldt i gulvvarmekredsen, så den lukker op for det men der er bare et lukket rør fordi motorventilen er helt lukket da oliefyret nu er begyndt at varme op og der er måske lukket i 5-6 min. ?
  Er shunt'en ligeglad med det, det virker ret ulogisk for mig at der ikke sker et eller andet, om det er en pumpe der har det hårdt eller der kommer luft i systemet osv osv. ? :)

 Håber det gav mening, kan også bare være jeg ikke helt forstår den præcise virkning af den 3-vejs motorventil, jeg har bare observeret at den lukker helt for fremløbet til der hvor mine radiatorer er sat til p.t :)
 
 Jeg må prøve at koble det på som på billede 1.

 

Hvilken type gulvvarme har du? Hvis det er ”tung gulvvarme” (indstøbte rør), giver der ikke ret meget mening at køre natsænkning ud over nogle få grader. Det tager lang tid at komme tilbage til “komforttemperatur”. Let gulvvarme reagerer langt hurtigere, og her giver det mening med natsænkning.
Ved “genopvarmning” skal der rigtignok bruges mere energi, end blot til vedligeholdelse, men fordi der “kortvarigt” bliver lukket for varmetilførslen, sker der ikke noget ved. Hvordan med dine radiatorer - bliver de mærkbart koldere når fyret opvarmer brugsvandet.


Søren O
Du skriver shunt og shunten Så det er lidt svært at holde styr på hvornår du mener gulvvarme kreds og shunt ved fyr. 
Pumpen i gulvvarme kredsen er fuldstændig ligeglad om der er lukket for tilførsel af varmt vand fra fyret. Den cirkulerer blot rundt med vandet i disse kredse. Skulle det forekomme at alle telestater lukker, så kan pumpe også klare det, men for strøm besparelse er der gulvvarme styringer som slukker gulvvarme pumpen når det opstår.
Man køre aldring med gulvvarme på 50 grader. Og igen så er pumpen i gulv varme systemet helt upåvirket af shunt ved fyret, og alt andet uden for dens egen kreds.
Den nuværende pumpe ved fyret trækker vandet rundt enten den ene vej eller den anden vej ( varmt eller radiatorer/gulvvarme ) Så den har det også udmærket.
Som Søren O. skriver så giver natsænkning stort set ikke mening ved beton gulve. Hvis du natsænker kl 2100 så er gulve kolde omkring morgen, og så hæver du temperatur og der er chance for at de er lidt varme til aften. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-03-2021 00:08:11

Du skriver shunt og shunten Så det er lidt svært at holde styr på hvornår du mener gulvvarme kreds og......

 Fedt indlæg. Det bliver koblet til som radiatorene 😁 tak 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis