3 faset gruppe

Har købt et ældre hus, og tænker på om dette er ret.
Der er monteret en 3-faset gruppe på 13A. Fra denne er der trukket et 5x1.5 kvadrat kabel, først til en stikkontakt til en indbygningsovn, så til en stikkontakt til en kombi/mikroovn, og siden til en stikkontakt med 3 stik. Som det ser ud til, så er faserne delt op, en fase til ovnen, en fase til kombiovnen, og sidste fase til stikkontakterne.
Alt fungerer fint, men spekulerer bare på, om dette er efter forskrifterne?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den håndværksmæssige udførsel af arbejdet er gjort korrekt, så er der intet i vejen med den løsning. 

Elektronikteknikeren
Hej
Tak for svaret, jeg tror at det er en el-installatør som gjorde arbejdet for 5-10 år siden. Det lyder godt, der har ikke været noget problem med setup, så det er bare dejligt :)
onetwothree skrev den 04-03-2021 09:17:02

Hej
Tak for svaret, jeg tror at det er en el-installatør som gjorde arbejdet for 5-10 år siden. Det lyder godt, der har ikke været noget problem med setup, så det er bare dejligt :)

Hvad får dig til at tro, at det ikke er efter forskrifterne? Er det fordi, der bliver lavet meget gør det selv el-arbejde, eller er det på grund af mistillid til elektrikerne. Grunden til, at jeg spørger, er at der forekommer flere spørgsmål om dette eller hint er lovligt.

fase
Tvivlen kunne jo komme af at man oftest har 2,5 mm2 kabel til komfur og så 16 A sikringer. Og den praksis er vist så almindelig at det stort set er gjort til lov.
Jeg mener det kommer af et krav i el selskabernes fælles regulativ, og vores lærer på installatør skolen ( i gamle dage) mente ikke at de var berettiget til at lave regler omkring installationer uden for deres egen område. Altså at de kun havde ret til at kræve noget omkring stikledninger.
Han opfordrede os kraftig til at tage denne kamp med el leverandører når vi kom ud i det virkelige liv. Om der er nogen der har gjort det er jeg ikke bekendt med, og hvorfor skulle man også det, da man kan tjene lidt mere på at sælge 2,5 mm2 end 1,5 mm2   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis