Kommunens kommentarer til afslutning af byggesag

Hej GDS'ere

Jeg har etableret 1. sal i mit hus fra 1877. I forbindelse med afslutningen af min sag, ønsker kommunen en skærpet dokumentation til 3 punkter.

1) Lysindfald
Lys og udsyn er ikke overholdt jævnfør kapitel 18 § 379 stk. 2 i BR18. Glasarealet uden skyggende forhold skal svare til mindst 10 pct. af det relevante gulvareal? 

Der er 62 m2 gulvareal. Det samlede vinduesareal er 4,92 m2 ud udgør således kun 8% og ikke 10%. Hvordan forholder jeg mig mest konstruktivt til dette uden at skulle bruge 10-20.000 kr. på et større vinduesareal?

2) Friskluftventiler
Der skal monteres friskluftsventiler jf. BR18 kap. 22 § 443

Da vi købte huset i 2010, skiftede vi vinduer hele vejen rundt. Der fravalgte vi friskluftventiler. Der er selvfølgelig mulighed for naturlig ventilation fra hoveddøren hvor der er direkte forbindelse op til 1.salen samtidig med at vinduerne kan åbnes. Kan jeg nøjes med at oplyse dette til kommunen?

3) U-værdier
Redegørelse overholdelse for mindste u-værdier jf. BR18 kapitel 11

Nu har jeg set nærmere på BR18 kap 11, men jeg er forvirret i forhold til hvad kommunen reelt set efterspørger her.

BR18 (bygningsreglementet.dk)

Kan i hjælpe?

Hej GDS'ere Jeg har etableret 1. sal i mit hus... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau skrev den 04-03-2021 10:46:43

Jeg har ingen problemer med at kalde en idiot for en idiot, hvis idioten opfører sig som en idiot.

Det er respektløst at knalde et lovuddrag i hovedet på en borger uden løsningsforslag som efterlader borgeren med flere spørgsmål end svar. Det kaldes inkompetent sagsbehandling.

Der tager du helt fejl. Sagsbehandleren må slet ikke komme med løsningsforslag. Og det er i øvrigt slet ikke hans opgave. 

Det er ene og alene trådstarters ansvar, at ombygningen lever op til gældende krav. Så må han jo sætte dig ind i reglerne, før han bygger om.



Funkmaster skrev den 04-03-2021 12:28:55
Uden det har specifikt at gøre med mit spørgsmål, vil jeg da gerne prøve at sætte tingene lidt i perspektiv.

1) Der er tale om 2% manglende lysindfald. Det er jo ikke fordi man kun kan se 1 meter frem i dagslys.
Det er som nævnt tidligere ikke en helt lille afvigelse fra det "simple" krav.
Hvis du skal igennem med 20% mindre glasareal skal du påvise at kravet er opfyldt eller næsten opfyldt - som Rantzau jo ganske rigtigt skriver handler kravet i sidste ende om lysmængder og ikke arealer. Hvis vinduesfladen fx er høje ovenlysvinduer i en sydvendt tagflade giver det jo noget mere lys end hvis de sidder i en nordvendt gavl med et højt træ foran. Det kræver så noget mere regnearbejde at dokumentere.
Alternativt skal du kunne argumentere for en dispensation fra kravet, men det lyder ikke som om der er noget særligt arkitektonisk eller praktisk, der hindrer flere vinduer?

2) Isoleringstykkelse. Det ene rum under 1. salen hvor der er åbent til stueplanet bliver ubrugeligt hvis jeg skal have 300mm i væggene for at leve op til disse krav. mod tag er kravene efterlevet. Så skal jeg flytte vaskemaskinen, etablere et nyt afløb et andet sted og trappen skal pilles ned hvis jeg skal have 300 mm. Jeg sparer 100-200 kr./år på varmeregningen - der er ingen andre argumenter end energibesparelser.
Den slags argumenter er så vidt jeg ved helt valide i forhold til at søge dispensation.

3) Friskluftventiler. Vinduer kan åbnes og hoveddøren hvor der er frit op til 1. salen åbnes løbende med udskiftning af luften.
Har du ikke mulighed for at sætte nogle friskluftventiler i væggene? Det vil vel være den nemmeste måde at slippe for at diskutere det.

Jeg kan tilføje med at anføre, at byggeriet lavet præcis som den dét der er skitseret, og som kommunen har godkendt som grundlag for deres byggetilladelse. 
Det er desværre ligemeget - kommunen betinger sig jo altid, at byggeriet lever op til gældende krav  Det ville så have været god stil hvis de havde påpeget fra starten at der var fundamentale udfordringer.

At jeg så kan konstatere at jeg skal være bekendt med (hele) BR18 for at jeg er i stand til at lave tingene selv - det synes jeg er et nederlag for vores evne til at tage vare på sig selv. De basale afgørende krav er jo efterlevet - brandklassificeringer og redningsudgange etc.
Det kan jeg til dels være enig med dig i. Man kan godt få den mistanke, at dele af BR er skrevet af byggebranchen for at sikre/skabe arbejdspladser  

Funkmaster: Hvordan er du kommet frem til gulvareal på 62 m2?
Har du taget højde for at gulvarealet under 1,5 meter ikke medregnes, som vist på vedhæftet pdf-fil?

Med så mange "kloge" indlæg, f.eks. % regning den ene, anden eller tredie vej, hvorfor har man ikke spurgt ind til dette!

Ja, det har jeg. Og det er også dokumenteret til kommunen med billeder af diverse tommestokplaceringer.
GSH skrev den 09-03-2021 09:55:32

Funkmaster: Hvordan er du kommet frem til gulvareal på 62 m2?
Har du taget højde for at gulvarealet under 1,5 meter ikke medregnes, som vist på vedhæftet pdf-fil?

Med så mange "kloge" indlæg, f.eks. % regning den ene, anden eller tredie vej, hvorfor har man ikke spurgt ind til dette!

Måske fordi det ikke er rigtigt? Ifølge BR regnes arealet under 0,5 meter med i beregning af lysindfald:

"For gulvarealer under skråvægge medregnes kun det areal hvor loftshøjden er over beregningsplanet, der benyttes ved beregning af belysningsstyrker, altså 0,50 meter over gulvet for rum i boliger og 0,85 meter over gulvet for arbejdsrum."
Annonce
En opdatering til alle af jer der har svaret her.

Kommunen giver ikke dispensation for ét eneste forhold.

Forholdene i BR18 står til trone på det papir de er skrevet.  

Er jeg heldig kan jeg opfylde min varmetabsramme. Ellers er det nedbrydning af gavl m. 2 lag gips, etablering af nye lysninger, flytte radiatorer, etablere nye vindueskarme, nyt el, indpakning af hanebånd der ellers er synlige pt. samt flytning af vaskerum i stueplanet, sløjfning af afløb og etablering af nyt afløb andetsteds hvor vaskemaskinen så skal stå. Jeg tager selvfølgelig det hele med ophøjet ro, for det er naturligvis min egen skyld at jeg ikke har undersøgt reglerne inden.

Således er erfaringen givet videre til jer andre. 
Øv en sur omgang  Håber du kan finde nemmere løsninger på i det mindste noget af det!
Du har stadig mulighed for at klage over forvaltningens afgørelse.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det bliver nok aktuelt hvis ikke varmetabsrammen accepteres
Beregningen viser at varmetabsrammen kan holdes, så nu er den på plads.

Hvad angår ventilation, så påtænker jeg at anvende Lindab ULA 2, primært for dens lydisolerende egenskaber. Dog kan jeg ikke blive klog på hvor mange jeg skal bruge hvis jeg skal opretholde br18s krav der er...

§ 443

I beboelsesrum såvel som i boligen totalt skal der til enhver tid være en udelufttilførsel på mindst 0,30 l/s pr. m² opvarmet etageareal. 

Der er 63 m2 areal = ca 19 l/s 

Her er data på enheden  

Uddrag nedenfor.


Nogle med et bud?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis