Vand-luft eller ej?

Hejsa

Jeg er ret ny ud i det med hus og installationer, hvorfor jeg spørger her, i håbet om at, der er en voksen til stede ☺️

Jeg står i den situation at, jeg gerne vil nedlægge min gamle oliefyr og erstattet det med noget andet. Den løsning der er lige til, vil selvfølgelig være en luft-vand pumpe, men som jeg kan forstå, så giver det mest mening, hvis man har gulvvarme, hvilket jeg kun har i ret begrænset omfang. Lige nu er vores primære varmekilde en luft-luft varmepumpe og en brændeovn, olieforbruget er på godt 600 liter/år. Noget jeg synes gør det svært at retfærdiggøre en så stor investering. Og derfor tænker jeg det burde kunne gøres med en varmeveksler eller beholder til det varme vand, måske en varmepumpe mere på 1. sal, huset er på 194m², og så kalde det en løsning. Det er jo, som jeg regner, kun en ⅓ af prisen.

Og så til spørgsmålet... Giver det mening at, erstatte oliefyret med noget eldrevet, der ikke er en luft-vand pumpe, da det meste af vores varmebehov er dækket af andre kilder, og behovet, sådan set kun er varmt vand?

Som sagt, håber jeg lidt på lidt bedre indsigt, fra eksperterne, her på siden ☺️
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er godt tilfreds med luft til luft varmepumper, er det en fin løsning.
Det varme vand kan du klare med en elvandvarmer, og eventuelt supplere med en solfanger til varm vand.
Vil du gerne have en luft vand, så test hvor lav fremløbstemperatur du kan nøje med, det er det der afgør om en luft vand varmepumpe er en god løsning.

Jeg har også oliefyr, og radiatorer, kun gulvarme på toiletterne samt i køkkenet, her hvor der var koldest kunne jeg nøjes med 40 gr i fremløbstemperatur, og kunne fint holde ca 23 gr varme i rummene.
Og det er med en spare cirkulationspumpe der køre på 7-9 watt..

Vi prøver igen, i morgen --
Hej.
Som Je_ns skriver, kan du teste dit varmeanlæg, ved at sætte fremløbstemperaturen ned.
Men husk at din pumpe på centralvarmen skal køre på høj hastighed. -Ikke noget spare-halløj her.
En varmepumpe laver varmen, når den skal bruges. Og så skal den flyttes væk fra varmepumpen. Det kan give noget sus i rørene.
muligvis skal radiatorventiler skiftes, til at kunne lukke noget mere vand igennem.

Hvis du er ok med at dørene står åbne, for at luftvarmepumpen kan cirkulere luften i alle rum, er det naturligvis en billigere løsning, end en vandbåren løsning.

Hvis du overvejer at købe noget varmeflytningshalløj i form af ventilationsrør og en ventilator, kan jeg anbefale at du gør modsat instruktionsvejledningen (på dem jeg har set , i hvert fald)
De viser at du skal flytte luften fra de varme rum til de kolde.
-Men ved den øvelse, får du en kold trækvind fra de rum du vil opvarme og tilbage til de varme rum, hvis du forstår.
Og så er det nemmere at flytte kold luft, end varm.

Hilsen Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis