Anlægge græs

Hej allesammen. Dette er min første tråd herinde. Men har for nylig købt hus. Og med det følger der
på det her billede jeg har sendt har jeg for nyligt ryddet en større rosenhave. Min plan er på sigt at fræse jorden og så plante græs. Egentlig tænkte jeg det var lige til, men efter at have læst lidt opfordres det på det kraftige til at der skal ligges sten helt op af muren da der ikke må græsset ikke må røre direkte ved huset. ( fugt?? ) min plan er så at lave en rute af fliser helt op af væggen. Men skal der laves en form for hældning i tilfælde af at der kommer meget vand så det hælder væk fra huset? Håber folk forstår mit spørgsmål. Jeg er helt ny

hilsen Rasmus 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Det kan være en fordel at lægge en række sten langs med muren, så plæneklipperens hjul kører på.
Det sparer dig for at skulle i gang med en kantklipper, for plæneklipperen mangler lige et par cm i at nå helt ind.
Jeg har tidligere brugt almindelige herregårdsten bare lagt direkte på jorden. Det fungere fint og har den fordel at om nogle år, når plænen er blevet højere så er det nemt at pille stenene op og lægge dem igen. For de vil med tiden komme under græs niveau.
Du behøver ikke tænke så meget på fald, da stenene kun ligger der for at plæneklipperen skal køre der. Det var noget andet hvis du brugte rigtige fliser, for så er det klogt med fald væk fra huset.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Velkommen på lds.
Jeg tror nu ikke græsset i sig selv vil give fugtproblemer, men det er svært at klippe så tæt på huset. Så det er en ide med fliser, og hvis det er det du vælger skal der være lidt fald ud imod græsplæne. Og jordoverflade på plæne må gerne være ca. 2 cm under flisekant. Ikke alene vokser græsset men selve jordoverfladen hæver sig også over årene.
Men du har et hvidt hus, og eventuelt vand sprøjt vil konstant efterlade nogle beskidte dråber på muren.
Så jeg vil foreslå at du lægger en stribe herregårdssten eller en anden type smal sten 30-40 cm fra muren så plæneklipper eller robot har noget at køre på. I "bedet" ind imod muren lægger du noget grus, eventuelt søsten eller noget andet pænt.
Det vil dæmpe op stænk noget.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis