Valg af tangamperemeter

I tidligere opslag søgte jeg et multimeter. Med den kæmpe hjælp jeg fik herfra, endte jeg ud i et Brymen BM829s
Det har selvfølgelig givet lidt blod på tanden og en lyst til at opgradere med et tangamperemeter.
Det jeg har kigget på, kan jeg desværre bare ikke finde så mange bruger anmeldelser på. Så måske nogen her kan sige for og imod?
Kigger på denne:
https://www.welectron.com/Brymen-BM089-Stromzangen-Multimeter

Eller denne:
https://www.welectron.com/Brymen-BM088-Stromzangen-Multimeter

Som udgangspunkt er det til hobby brug, men jeg bruger ofte lidt af mit eget værktøj i arbejdsregi, så må gerne være ordentlig kvalitet, og fremtidssikret. Jeg køber sjældent noget værktøj for det kun skal holde få år. Som jeg læser det er den største fordel på de 2 at BM089 kan måle noget på motor (mit tyske er ikke for godt, så hjælp mig gerne hvis jeg tager fejl) som jeg ikke skal bruge på nuværende tidspunkt men sagtens kan komme til på et tidspunkt.
Så har du kendskab til disse så kom gerne med en lille anmeldelse. Har du derimod et alternativ så kom også gerne med det.
Det jeg kigger efter er:
Min cat 3 på 1000v og cat 4 på 600
Mulighed for gennemstrømstest (ved godt mit multimeter også kan det, men så jeg ikke låst hvis jeg kun har fået den ene ting med)
Ok præcision (ved godt et amp meter er knap så præcist end multimeter, men vil heller ikke have et der giver mig helt forkerte aflæsning)
God byggekvalitet (vil have et jeg kan have i mange år uden og hade det hver gang det skal bruges)
AC+DC måling.
Og det skal være Sand RMS på både AC+DC
Og til Max 1500,-

På forhånd tak.
Brian Andreasen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke fabrikatet præcis, men det ser meget godt ud. De kan begge det som du efterspørger. Der står godt nok auto Dc/AC men du skal nok ikke regne med at den kan måle strøm ved jævnstrøm med tangen. Den sikkert måle dc strøm (små værdier ) med ledninger. 
BM089 kan ikke måle noget særlig på motorer som 088 ikke også kan (strøm, modstand m.m. ),
Men den kan måle hvilket vej drejefeltet er på et 3 x400 v. installation. Det vil sige hvis man har en række kraftudtag på en virksomhed f.eks. så kan man teste dem og så få dem alle til at løbe samme vej. Altså L1 - L2 - L3 sidder i samme rækkefølge. Også i eventuelle forlængerledninger.
 På den måde er det mere enkelt at flytte rundt på maskiner uden at der hver anden gang skal byttes ledninger eller dreje i et specielt stikprop.
Men jeg ville ikke tro at det er en funktion som du kommer til at bruge.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-03-2021 18:59:33

Jeg kender ikke fabrikatet præcis, men det ser meget godt ud. De kan begge det som du efterspørger. Der står godt nok auto Dc/AC men du skal nok ikke regne med at den kan måle strøm ved jævnstrøm med tangen. Den sikkert måle dc strøm (små værdier ) med ledninger.
BM089 kan ikke måle noget særlig på motorer som 088 ikke også kan (strøm, modstand m.m. ),
Men den kan måle hvilket vej drejefeltet er på et 3 x400 v. installation. Det vil sige hvis man har en række kraftudtag på en virksomhed f.eks. så kan man teste dem og så få dem alle til at løbe samme vej. Altså L1 - L2 - L3 sidder i samme rækkefølge. Også i eventuelle forlængerledninger.
 På den måde er det mere enkelt at flytte rundt på maskiner uden at der hver anden gang skal byttes ledninger eller dreje i et specielt stikprop.
Men jeg ville ikke tro at det er en funktion som du kommer til at bruge.  

Det kender jeg udmærket da jeg har arbejdet i virksomhed hvor det kunne være et problem. Så kender udmærket til det. Er der andre forskelle jeg har overset? Og er der andre modeller du mere ville anbefale? Er ikke gift med brymen så kan sagtens være af andet mærke.

Hvis du kender Elma så er en del af deres produkter, produceret af brymen. Eks det multimeter jeg har, BM829s kan jeg købe et fra elma der har samme nr. der står endda stadig brymen på det, det koster bare noget mere da der er et ekstra led på. Men elma fører ikke deres tangamperemetre, så kan ikke finde noget mere info der. 😀 

Det er mest Elma jeg har brugt. Men jeg er ikke så kræsen, det må fungere så længe det kan.
Eller indtil jeg har glemt det oppe i en kabelbakke, bunden af et elskab eller lignende. Så købes en ny og flere år efter når man kommer samme sted hen så HOV der ligger det instrument som jeg har mistænkt alle for at have stjålet ! ! Nej så galt er det sjældent gået for grundlæggende ved jeg godt at jeg selv kan have fejl.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-03-2021 19:29:31

Det er mest Elma jeg har brugt. Men jeg er ikke så kræsen, det må fungere så længe det kan.
Eller indtil jeg har glemt det oppe i en kabelbakke, bunden af et elskab eller lignende. Så købes en ny og flere år efter når man kommer samme sted hen så HOV der ligger det instrument som jeg har mistænkt alle for at have stjålet ! ! Nej så galt er det sjældent gået for grundlæggende ved jeg godt at jeg selv kan have fejl.   

 😂😂 tænker jeg dog ikke sker. Ikke til mit brug. Men meget af Elma’s udstyr er produceret af brymen. Jeg købte multimeteret i sidste uge, var ret skeptisk ift og købe det i Tyskland, men blev vejledt til det herinde. Og må sige min skepsis blev gjort til skamme. På trods af mit elendige tyske kunne jeg forstå og lave en ordre. Og igen beviste det tyske folk hvor effektive de er, bestilte en onsdag eftermiddag og havde pakken fredag middag, med 3 års garanti og fri fragt. Så kigger gerne i den retning igen når nyt skal købes, som nu hvor jeg er kommet i tanke om der skal suppleres med tangamperemeter. 

ev elmand skrev den 03-03-2021 18:59:33

Jeg kender ikke fabrikatet præcis, men det ser meget godt ud. De kan begge det som du efterspørger. Der står godt nok auto Dc/AC men du skal nok ikke regne med at den kan måle strøm ved jævnstrøm med tangen. Den sikkert måle dc strøm (små værdier ) med ledninger.
BM089 kan ikke måle noget særlig på motorer som 088 ikke også kan (strøm, modstand m.m. ),
Men den kan måle hvilket vej drejefeltet er på et 3 x400 v. installation. Det vil sige hvis man har en række kraftudtag på en virksomhed f.eks. så kan man teste dem og så få dem alle til at løbe samme vej. Altså L1 - L2 - L3 sidder i samme rækkefølge. Også i eventuelle forlængerledninger.
 På den måde er det mere enkelt at flytte rundt på maskiner uden at der hver anden gang skal byttes ledninger eller dreje i et specielt stikprop.
Men jeg ville ikke tro at det er en funktion som du kommer til at bruge.  

 Men lige for at være helt sikker på jeg har forstået det korrekt. Så kan denne teste placeringen af faserne i kraft. Ligesom denne også har en fast rækkefølge på faser og fortæller om de sidder i den rækkefølge 

https://elma.dk/produkter/fasefoelgetester-cee-stikprop--prt-516.aspx
For sådan en har jeg nemlig. 😀
Annonce
Jeg var lidt i tvivl om de kunne måle DC med strømtænger. Det kan de tilsyneladende begge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-03-2021 20:32:03

Jeg var lidt i tvivl om de kunne måle DC med strømtænger. Det kan de tilsyneladende begge. 

 Tak Erik.

Har idag fået bestilt BM088. Håber jeg bliver glad for den. 😀
Tak for hjælpen. 
Bent Andersen skrev den 03-03-2021 20:59:33

Forskellen mellem 088 og 089 er, at 089 kan måle faserækkefølge, K-temperatursensorer og små strømme (<2 mA). Men kun med måleledninger. Personligt ville jeg vælge 088, men det er op til dig.

Jeg går ud fra at du har hentet databladet (engelsk)?
https://www.welectron.com/mediafiles/datasheets/brymen/Brymen_BM080_Datasheet.pdf

 Hej Bent.
Ja havde læst databladet på begge. Brugte også compare funktionen på brymen.eu men var stadig lidt i tvivl. 😀 har nu bestilt BM088

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis