Projekt træterrasse

Hej LDS,
Sommeren er forhåbentligt ved at være om hjørnet, og det betyder jo haveprojekter for de fleste af os. Jeg skal bygge en "L"-træterrasse om huset tænker jeg. Hvorfor ikke jo? :)

Jeg er så småt gået i gang med at læse alle artiklerne herinde om emnet, og der er jo meget viden at tage ind. Jeg har derfor prøvet at koge det ned til følgende:  Lidt forklaring:
Generel info:
  • Areal ca. 46m2
  • Højde ca. 20-40 cm over terræn
Billedforklaring:
  • De gule cirkler er paslode bjælkesko, sat på 50x150 reglar, fastgjort på fundamentet af huset.
    • På weblager står fundamentet som beton (hus fra 1960), hvis det viser sig at være leca, må dertil egnede rawlplugs selvfølgelig anvendes med mindre mellemrum, end i benægtende fald. Udgangspunkt er ca 80cm mellem de punkter jeg fastgører reglarne til fundamentet. 40 cm i værste fald. 
  • Sorte streger er alle 50x150mm reglar.
  • Reglen på hjørnet af huset "syd-på", er dobbelt, derfor ser den bredere ud.
  • De hvide (og orange) cirkler er punktstøbte stolpebærere.
    • Pælebor på 15cm diamenter boret ned i 100cm
    • 10 cm grus
    • 90 cm grov cement
    • 30 cm fin cement i 100mm-nedløbsrør i midten (ca 25 cm ned i grov beton og 5 cm over)
    • Jordbund er for det meste rødler, men ellers ret "muldet". 
  • Terrassebræddernes retning er forklaret med de små eksempler ved siden af og over terrassen. 
Jeg er generelt gået efter 1m mellem hver understøtningspunkt, men runder ned enkelte steder.

Spørgsmål:
  • Jeg er i tvivl om placeringen af de Orange cirkler. Reglarne oven på disse, vil flytte vægten ind i "dobbeltreglan","den røde regla" samt rammen. Derfor tænkte jeg at de har brug for lidt ekstra understøtning. Men hvad tænker I? 
    • Den røde regla er markeret, da den eventuelt også kunne dobles for bedre at kunne bære det "orange areal"?
  • Hvad er jeres umiddelbare tanker om dimensioneringen af det hele?
  • Er der noget det ser ud til at jeg har glemt? :) 
Håber I kan hjælpe med lidt erfaring. På forhånd tusind tak.   
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har været igennem samme øvelse - ikke enig i din opbygning ift placering og mængde af punkter.

På den lange leder angivet 3,8m bredde og de fleste bjælker er understøttet med 3 punkter + forankring i sko til sokkel -  det er overkill til en 50/150 bjælke - to punkter er rigeligt. således det understøttes ved enderne og midtpå - det betyder 380cm/2 = 190 i spændvidde som en 150mm bjælke sagtens kan bære til en terrasse.

Har du tænkt dig at vende retningen på dine brædder i den lille del i dit L (det stykke der er 3,5mx2,5m)?
Hvordan skal brædderne fastgøres med korrekt afstand her?

Nedenfor tråd om punktfundament hvor der også er lidt billeder af mit eget projekt.
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/234288/s/spoergsmaal-til-punktfundament

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH, tusind tak for dit svar!

BOFH skrev den 03-03-2021 16:15:04

Jeg har været igennem samme øvelse - ikke enig i din opbygning ift placering og mængde af punkter.
Jeg har været inde og læse din tråd, spændende læsning. Det ser ud til at jeg har gang i nogen lunde samme krumspring som du har været igennem. Nogle få spørgsmål til dit projekt:
  • Brugte du tagpap mellem hus-fundament og rem, samt oven på spær under selve terrassebrædderne?
  • Gjorde du noget for at lede vand væk fra stolpebærerne?

 190 i spændvidde som en 150mm bjælke sagtens kan bære til en terrasse.
Godt tip tak, det vil i så fald spare mig for en del borede huller. Alle tiders. Har du gjort det samme på din, og er der det fjerneste "gyng" i den? Tænker du det samme for den orange del af terrassen?


Har du tænkt dig at vende retningen på dine brædder i den lille del i dit L (det stykke der er 3,5mx2,5m)?
Hvordan skal brædderne fastgøres med korrekt afstand her?
Ja brædderne bliver vendt på den del du nævner. Tænker ellers man ville kunne komme omkring det med nogle flere mellemlæggere på det stykke. Så kan de vel bruges til fastgøre det i samme skruelinje som det lange stykke. I teorien.

/BOFH

 


Hvor svært kan det være?
Mente Murpap I ovenstående. Ikke tagpap :) 
Theisar skrev den 03-03-2021 16:34:46

  • Brugte du tagpap mellem hus-fundament og rem, samt oven på spær under selve terrassebrædderne?
Skridlag imellem bjælke og brædder ja, det reducerer (men fjerner ikke) knirkelyde når træet arbejder. Det eneste jeg har fortrudt er at jeg ikke bed til bollen og købte skruer i en lidt større dimension istedet for de sædvanlige 4,2x55.

  • Gjorde du noget for at lede vand væk fra stolpebærerne?
Ikke noget specielt udover at fylde hullet helt op til jordniveau og så over dette niveau forme en lille kegle rundt om jernet så vandet ledes væk - dvs så der ikke formes en vandpyt rundt om jernet hver gang det regner.

Der er ikke noget der gynger, føles som normalt strøgulv - der er vibration når man hopper men det er brædderne og ikke bjælkerne der giver efter.


Ja brædderne bliver vendt på den del du nævner. Tænker ellers man ville kunne komme omkring det med nogle flere mellemlæggere på det stykke. Så kan de vel bruges til fastgøre det i samme skruelinje som det lange stykke. I teorien.  
Hvorfor ikke bare vende bjælkerne så de kører i samme retning som de andre? Sådan muliggør du at brædderne alle kan lægges i husets længderetning.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Fedt du siger det med skruestørrelsen. Tommelfingerreglen har jeg læst mig til, er mindst dobbelt længde til selve terrassebrædderne. Brugte du 4,2x55 over hele linjen? altså både til rem og brædder?
Annonce
Jeg har brugt rustfri terrasseskruer til brædderne - 2 skruer/60 cm, her skulle jeg have købt dem lidt længere og tykkere - synes hovederne er forsvundet lidt ned i brædderne ad åre. Til alt det andet er brugt enten tykke franske skruer (stolpesko mod bjælker), karmskruer med hoved (rem mod sokkel) eller lange træskruer og beslagskruer til diverse samlinger eller beslag - alt til udendørs brug selvfølgelig.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Må jeg foreslå at du vender brædderne på den korte led samme vej som den lange. Kræver lidt ændringer af din konstruktion, men til gengæld slipper du for en kort-ende samling mod langsiden og det bliver mere harmonisk. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 04-03-2021 11:44:54

Må jeg foreslå at du vender brædderne på den korte led samme vej som den lange. Kræver lidt ændringer af din konstruktion, men til gengæld slipper du for en kort-ende samling mod langsiden og det bliver mere harmonisk. 

 Hej TRRA,

Det er et godt forslag. Tror BOFH tænkte i samme retning. Når du skrev at jeg vil skulle ændre konstruktionen, tænker du så at jeg skal indsætte flere afstivere som følgende:
eller tænker du at jeg skal vende reglarne så de sidder i samme retning som på det lange stykke, altså 'venstre mod højre', fastgjort med paslodde bjælkesko på "dobbeltreglan" samt den yderste til højre? (som så også kunne fordobles om nødvendigt.) Dermed er jeg klar over at punktstøbninger så også skal følge disse i stedet for den nuværende opsætning.

Ser frem til at høre fra dig :) 
Hejsa
Korrekt opfattet men dit eget forslag er unødigt kompliceret.

Jeg har forsøgt at illustrere mit forslag i grafikken nedenfor - de røde linjer viser den foreslåede bjælkeføring med afstivere. Samlinger på de lange bjælker (eftersom det er tvivlsomt du kan få dem så lange) kan udføres med lasker eller gerberbeslag og der skal være et punkt til understøtning tæt på en af enderne. Således kan der også opretholdes ensartede skruerækker på alle brædder rundt om hjørnet.

Nu ved jeg ikke hvilken type af brædder du skal have på men antager det er en "alm" brædde i gran - dvs fordrer understøttelse per 60cm, dvs det passer med dine 2,5m i afstand på den korte led.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej igen!
I see. Jeg havde faktisk tænkt mig at gå all in hvad angår brædder, og investere i nogle IPE eller Cumaru (hælder mest til førstnævnte). Kan lide den mørke farve der bliver grå med tiden, og så er begge sorter jo særdeles modstandsdygtige over for vind og vejr.

Ud fra hvad du har tegnet, tænker jeg at samle bjælkere oven på den bredeste af de sorte lodrette streger på tegningen (ud for hjørnet). Det giver et stykke på 3,5 og 3,8,hvilket jeg tænker en 4200mm jo fint kan dække i 2.

Det giver rigtig god mening at vende det hele på den måde I nævner. 


Hvor svært kan det være?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis