Montage af returløbstermostater.

Min VVS'er er i forbindelse med en reparation af et utæt varmerør, kommet til at vende vand cirkuleringsretningen i mine 2 kælder radiatorer, med en meget belastende bankelyd i ventilerne til følge.
Da gulvet er støbt op efter reparationen, vil min VVS'er løse problemet ved at sætte returløbstermostater på radiatorene i stedet.
Mit spørgsmål er om det betyder noget at det varme vand nu kommer ind for neden i radiatoren og ud for oven, eftersom varmt vand jo stiger op?
Er det ikke vigtigt at afgangsrøret sidder hvor temperaturen på vandet er mest koldt?

Det skal nævnes at jeg har eget gasfyr, og helt nye Purmo radiatorer.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du sender det varme vand ind forneden så stiger det ganske rigtigt op ad, men det løber ikke hurtigere ud end termostaten åbner for. Så du vil få en radiator som er mere ensvarm over det hele. Hvis han sætter en returløbstermostat ved udløbet foroven så burde det kunne fungere. Med eget fyr er et jo ikke så vigtigt at afkølingen er bedst muligt.Du kan få ham til samtidig  at sætte  rumtermostaten ved indløbet for neden så der bliver lukket når temp i rummet er som den skal være.   Men han må da ha nogle røde øre.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er noget skrammel din vvs-er har lavet, men det må han så få rettet op på.
Det duer ikke med returløb i radiatortop, det giver dårlig varmefordeling og mindre radiatoreffekt. Returløbet skal flyttes til radiatorbund.
Jeg ville ikke acceptere returtermostater, der regulerer efter returvandets temperatur og ikke på rumtempraturen. Han skal have fat i nogle andre radiatorventiler med omvendt strømningsretning f.eks Danfoss RA-UR 

Søren O
Tak for svar begge to.
Efter at have gennemlæst datablad for mine radiatorer, kan jeg se at du har ganske ret Søren, de egner sig ikke til returløb i toppen.
Returtermostaterne er afbestilt, og en anden løsning fundet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis