Kan vi vælte denne væg?

Hej forum!

Vi vil gerne vælte én væg i vores kommende hus. Ejendomsmægler (hvis ord man jo ikke skal ligge sig 100% op af) sagde at det ikke var en bærende mur, da hele taget konstruktionen er båret af bjælker (faldt tag) Muren er lavet i decasten eller gasbeton.  Er der nogle kloge mennesker som ud fra billeder og tegninger kan vurder om væggen kan ligges ned uden at ydre væg blæser ind og taget falder ned?

Mvh Mads

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Denne væg er ikke bærende. Den går parallel med de bærende bjælker. Men jeg vil tro at bjælkerne ligger af på muren midt igennem huset. Der er også netop sat en murvinge ind ved skorstenen til venstre i billedet.
Men der kan være et stabiliserings problem. Yder muren bliver ret lang uden tværgående vægge. Hvis du kan leve med at muren kun fjernes hen til køleskabs dybde ville jeg ikke være bekymret over hovedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ingen andre end dig kan tage ansvaret for hvad du gør med den viden du får her :)
Med dét sagt, så er der tale om en væg der ikke er gennemgående, og den går på langs med tagspærene. Umiddelbart ville jeg ikke have nogle skrupler ved at fjerne det stykke væg.
Jeg har selv hus med fladt tag og også en væg der skal væltes. Her er det ret tydligt at den ikke tjener andet formål at skille rummene ad.
Hvis du starter med at fjerne listen ved loftet og træværket rundt om dørkarmen, så  får du hurtigt en ide om hvor massive vægge er lavet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
To ting

1. Gå du bare i krig
2. MEGA fedt hus der virkelig har potentiale. Men du må love mig at være tro mod 60’er stilen. Drop hvide gipslofter og hvidt køkken.
Enig med de andre der mener væggen ikke er bærende.

Du har et fedt 60'er hus ud over det sædvanlige med potentiale. Jeg støtter kraftigt Børgealle's opfordring. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svarene ind til videre :) Jeg tager kontakt til en statiker/bygningskonstruktør efter at have læst lidt om stabiliserende vægge. Kunne læse mig frem til at en ydre mur med længde over 6 meter (vi får 8m) så bør man få regnet efter, hvis man fjerner en tværstillet væg, da den kan have stabiliserende funktion.

Vi holder huset i original karakter, ingen gips, bare rolig :)  Vi skifter gulvet i køkken, men resten af huset har smuk mosaik egeparket, som har været gemt under tykke gulvtæpper i 30 år. Køkkenet bliver enten slebet ned og får en mindre gul lak (meget meget gult irl) eller omgang pastel grøn/blå maling ala,

Jeg fandt et hus, næsten er næsten identisk med vores, dog én meter kortere og med lidt alternativ stillet indervægge. De har fjernet deres væg mellem spisestue og køkken, men så er det jo ikke til at vide om de har lagt noget stabiliserende ind i ydrevæggen:

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også