Vådrumsmembrand som radonsikring + fugtspærre?

Hej GDS'er

Vi har haft en vandskader og har i den forbindelse fået fjernet gulvet ned til klaplaget. Nu er vi i gang med genetablering og da vi ønsker at radon sikre bedst muligt nu vi har muligheden (og har fået målt lidt over de gns 100 bq/m3 over en vinter periode, ser dog ikke slemt ud pt.. på trods af klaplaget er frit) så foreslår vores mure at ligge en vådrumsmembran som radon sikring, hvilket jeg tænker giver god mening der er et par revner i klaplaget både fine og en lidt større som han vil give noget ameringbånd. Mit spørgsmål er nu om der må ligges en fugtspærre eller dampspærre stadig som tømmeren havde tænkt sig mellem opklodsning med plastik kilder og størerne.

Konstruktion som jeg ser den er:
  • Massiv Junkers eg parket (22 mm)
  • Støddæmpene gulvunderlag
  • Alu Varmeplader med 16 mm pex rør (til komfort fod varme ved en mulig fremtidigt fjernvarme tilkobling, pt. er vi opvarmet med luft til luft varmepumpe + brændeovn og det tænker jeg stadig vil være der, da det bliver for dyrt i drift kun at bruge gulvvarmen, med så lidt isolering.. men ikke det mit spørgsmål går på ;-)
  • Spånplade med spor (22 mm)
  • Stør med Isolering imellem dem med Lambda værdi 34 (50-70 mm)
  • Fugtspære/dampspære ?
  • Plastik Kilder opklosning
  • Vådrumsmembran (som radon sikring) påført klaplaget.
  • Klaplag (8 cm ca.. ret ujævnt)
  • Drænlag 15 cm
  • Jordkloden..
Der er ca. 12 cm at gøre godt med fra klaplag og op til dør etc.

Formålet som jeg ser det med en fugtspærre udover vådrumsmembranden på klaplaget ville så være:
  • sikre at der ikke kommer organisk snavs ned på den kolde beton (som nu er vådrums membran), hvor der kunne komme lidt kondens.. og så det rart der ikke ligger noget skimmelsvamps kan gro af..
  • at fungere som en dampspærre så der ikke kommer varm inde luft med højere fugtighed indhold ned til det kolde beton klaplag hvor der er mulighed for at det kondensere, hvis det er koldt nok.
  • at holder isoleringen på plads så der er luft imellem isolering og klaplaget. Hvilket jeg tænker der skal være, så isoleringen ikke røre betonen. Eller er det ok hvis den hvile på klaplaget?
jeg ser 4 muligheder:
  1. Ingen yderligere damp/fugt/radon spærre, kun vådrums membranen.
  2. Som originalt tiltænkt en fugtspærre imellem plastkilder og stører med vådrums sikring af klaplag.
  3. Dampspærre lige under gulvet i støjdæmpende gulvunderlag, oven på alu. varmepladerne.
  4. Droppe radon sikringen af beton gulvet, evt. få muren sikre de par steder hvor der synlige revner også få fugtspærre imellem plastkilder og stører.
Hvad tænker i kloge folk herinde?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt ville tømreren lægge en dug som er kombineret fugt og radonspærre også er det løst.
Er nok også noget billigere end at få mureren til at lægge en vådrumsmembran på. 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis