Hjælp til at tappe vand fra gammel FV unit

Hej med jer

Jeg har en gammel - udskiftningsparat - FV unit der pludselig viser næsten 3 bar på manometeret (sigter efter 1,5 - 2). Det er underligt, for jeg ramte 1,5 ved påfyldning er jeg sikker på, men nu er det steget. Jeg forestiller mig at jeg kan få orden i sagerne ved at tappe vand. Men hvordan gør jeg det centralt på anlægget ? (Og er det den korrekte løsning?)

Tillægsspørgsmål: det varme vand er pludselig blevet temmelig ustabilt og ret langsomt til at varme op. Ved 4 på termostaten er der til tider kun lunkent vand. Hænger det sammen med ovenstående? 

Vh 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du tapper vand af samme sted som du fylder på. Det varme vand har ikke noget at gøre med centralvarmen. Der er sikkert en gennemstrømningsvandvarmer, som kan være kalket til.

fase
Tak for svar. Jeg fylder vand på ved at dreje på en ballofix/hane (sidder midt for i bunden) der er tilsluttet brugsvand, så det er ikke oplagt for mig hvordan den kan bruges til at tappe vandet. Jeg må studere det nærmere...
Tag slangen af ved koldtvandstilsluutningen og åben hanen på fyret. Du har fyldt koldt vand på fyret, det udvider sig. Den udvidelse burde være optaget af ekspansionsbeholderen. Har du undersøgt om den er i orden? Ved et tryk på anlægget på nul bar, bør der være et lufttryk 0,5 til 0,7 bar målt på den "bilventil" der er på beholderen. Er der ikke det skal beholderen pumpes op til det nævnte tryk.

fase
Jeg vil tro at din ekspansions beholder er defekt. Så stiger trykket meget.
Hvis det tog få sekunder at fylde den op, så er det årsagen. Ekspansion er den røde der sidder øverst i fyret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis