Ophæng af pendler et s v æ r t sted

Hej, nu er jeg på den!
konen vil have to pendler op over spisebordet i sommerhuset. Problemet er, at bordet står under et 2x3 meter “hul” skåret ud i lofter og beklædt til kip, med tre Veluxer i taget.
men hvor grimt er det ikke, at sætte to øskner i de to skråspær med er ledning gennem til begge lamper og ned til el udtag i lofthøjde ved væggen.
jef har selv tænkt at hænge lamperne i tynde hvide nylonsnore og føre el ledningerne vandret over til udtag. Har I bedre bud.
PS findes der opladelige pærer til alm fatning?
Hej, nu er jeg på den! konen vil have to pendler... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En tilledning går fra et tilslutningssted til en brugsgenstand. Når der sløjfes betragtes det som en fast installation og skal dermed udføres i min 1,5 mm2 og samlinger skal ske i egnede kapslinger. En tilledning må gerne samles (forlænges) i egnet kapsling. Der findes en del tekster der beskriver dette på forskellig måde. Den afbillede dåse er god ifm rep af fx lamper med flere spot med interne pressede forgreninger eller lignende. Men der findes materiel på markedet som kan være svært at bruge hvis reglerne skal overholdes.
@elgiraffen
En tilledning går fra et tilslutningssted til en brugsgenstand. Når der sløjfes betragtes det som en fast installation og skal dermed udføres i min 1,5 mm2 og samlinger skal ske i egnede kapslinger. En tilledning må gerne samles (forlænges) i egnet kapsling. Der findes en del tekster der beskriver dette på forskellig måde. Den afbillede dåse er god ifm rep af fx lamper med flere spot med interne pressede forgreninger eller lignende.

Jeg vil gerne have opdateret min viden, så har du en mulighed for at henvise til en eller flere af de tekster, der beskriver forholdene.


fase
Oh det skal ikke bare være tekster skrevet af @elgiraffen, men fra sikkerhedsstyrelsen. nu har jeg kun været elektriker og el-installatør i godt 50 år og den udlægning har jeg aldrig hørt før. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så gerne:)
Definition på tilledning findes i SB6 215.3.1
Tilledninger findes i SB6 521.8
Følgende link til Gør det rigtigt guiden se side 46
https://def.dk/sites/default/files/documents/goer-det-rigtigt-guide_ny_0.pdf
Følgende link til Håndbog vedr elinstallationsrapporter se side 66
https://www.sik.dk/sites/default/files/2021-01/huseftersynsordningen_for_autoriserede_elinstallatoerer200121.pdf
Følgende link se afsnit Fast installation kontra tilledning
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/tidligere-vejledninger-arkiv/artikler/installationer-udfort-brug-installationsstik-forbindelser

Annonce
Elgirafen, Jeg har over mit spisebord en sammenbygget lampe med to enkelte lamper holdt sammen af et stykke teaktræ, lampen er købt sådan. De to tilledninger er samlet i en baldakin og fra fabrikanten samlet i to kronemuffer. Jeg fører nu en tilledning fra lampeudtaget til kronemufferne i baldakinen og afslutter dermed tilledningen i to brugsgenstande. Lamperne er så gamle, at der ikke er en anvisning fra fabrikanten angående montagen.
 Hvordan mener du, at lamperne skal forbindes? Med hver sin tilledning eller en fælles forbindelse  i baldakinen? Jeg går ud fra, at du er i stand til at give et fyldestgørende svar gerne med henvisning til dokumentation, da jeg ikke har kunnet finde noget om netop denne type lampe i dine henvisninger.
Jeg har lige skimmet dine henvisninger igennem og fundet mindst et eksempel, som gør det lovligt at forsyne to lamper fra en udløbsroset.

Som du ser af teksten på side 45 i Dansk Elforbunds publikation
Gør det rigtigt side 45, er det lovligt at forbinde to tilledninger i en udløbsroset, nå der tages hensyn til pladsforholdene.

fase
Hvis du har tilsluttet dine lamper som de er leveret (i mangel på fabrikantanvisning) kan jeg ikke tilføje yderligere. Jeg har i øvrigt ikke forholdt mig til antallet af afgående tilledninger fra et tilslutningssted, men udelukkende om sløjfning af tilledninger. 
Under sløjfning af tilledninger, har du vist et i forholdt til ophængning af to lamper og sløjfning mellem disse ganske anderledes eksempel. I din illustration/henvisning er der vist en brugsgenstand installeret tæt på isoleringen på et loft.
Spørgsmålet, der blev stillet, drejer sig om to lamper ophæng i et loft og ikke om brugsgenstande mere eller mindre gemt i isolation på et loft, hvor der uden samledåse med tætsluttende låg kunne være berøringsfare.
Du mener så, at det er forbudt at trække en tilledning til første lampe og sløjfe mellem to lamper, som hænger skal vi sige 0,75m fra hinanden med samme type ledning som tilledningen til første lampe, eller der skal etableres en fast installation mellem de to lamper?

fase
Og hvor er vi henne i den diskussion, når der ligger en trestik bag modtager i tv skabet som forsyner modem, evt. parabol modtager og selve tv. Jeg kalder det forgrening med egnet materiel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg synes egentlig svarene findes i de tekster jeg har linket til, ellers må I hive fat i Steen Søgaard:). 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis