3 Klo urokkelig fast

Hej herinde

Har denne drejebænk fra danish machine company, som jeg vil have fikset lidt op.
Desværre kan jeg ikke få 3kloen af, den sidder urokkelig fast.
Har desværre stået opbevaret på lager i 5 år, og blevet godt rød af overflade rust.

Har prøvet at spænde spindle fast med Båndsurring, har så sat 6 kantet stål i 3klo, og så taget en luft nøgle på denne, men ingenting løsner sig. Har skruet mod uret, er dette forkert vej?

Håber en her kan hjælpe, måske en der selv har haft problemet, eller som kan give mig andre input.
Evt. beskrive hvad der er den rigtige måde at få den af på.

På forhånd tak

zmilet

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan se du har afmonteret kloen, så kun bagpladen er tilbage, men det er meget normalt at de sidder "urokkelig fast"
Og da det er almindelig højre gevind...
Men hvorfor vil du have flancen afmonteret ?
Ellers kan det nok hjælpe at varme flancen op, tag et stykke fladjern og bolt på flancen, og så giver du fladjernet nogle slag, med en god stor forhammer.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns

Tusinde tak for input.

Ja afmonterede den lige, da jeg så bedre kunne se gevindet, da jeg var virkelig i tvivl om jeg tvang den rigtige vej.
Men som du skriver er den almindelig højre gevind, så mod uret må være den rigtige vej.

Vil have den af, da jeg har planer om at få alle tandhjul og div. godt renset af for rust, og gjort pæn igen.
Så alt skal vel af de forskellige aksler og have en gang elektrolyse behandling, og så enten males, eller pudses op igen. Ville også gerne have en 4 Klo på istedet. Nu må vi se.

Men et rigtig godt forslag du kommer med. Det er bedre at give et stykke fladjern en på hovedet, frem for kloen selv.
Og har også fået fat i en brænder, så jeg kan give den noget varme, var bare bange om den ville slå sig.

Har også lige prøvet at købe noget CRC rust off pro, som skulle være penetrererne, og løstne sammenbrændte og fastrustet metal, så måske den lige får lidt af det inden.

Mvh. zmilet
Hej Søren

Startede med at prøve sætte en noget 6 kantet i trekloen, og så med en top, og et langt rør, 1,2 meter.
Det vred bare det 6 kantede rundt. Fandt så en video på youtube, hvor de snakkede om brug af luftnøgle.
Det virkede så heller ikke.

Men prøver nu at gøre det på den måde, som du og Jens også beskriver med at montere fladjern på flancen, for derefter at tvinge med enten stor hammer eller langt rør igen.

Mvh. zmilet
Hej igen

Trekloen er her til aften kommet løs, jeg siger mange tak for det gode forslag mht. at montere direkte på flancen.
Dette var lige dette der skulle til.

Sådan blev det gjort, fik noget wd40, som har stået og trukket i en uges tid. Ved ikke om det har gjort noget.
Monteret en båndsurring rundt om spindel, en ekstra gang rundt, så den virkelig kunne holde fast uden at glide.
Derefter rundt omkring maskinen og spændt den .
Brugte herefter et u-profil jern, som jeg borede 2 huller i, som passede med hullerne i flancen, for herefter at spænde den på, og give den drøn mod uret med en god mukkert.

Har taget et par billeder af opstillingen nederst

Jeg siger tusinde tak for hjælpen og for dette forum.

Mvh. zmilet

Dejligt du fik problemet løst  
God solid opstilling med U-jern og bådnstrammer  
Du er jo nok klar over det, men når kloen er skruet fast på maskinen på den måde, skal man være uhyre forsigtig hvis man køre baglæns, for så kan kloen skrue sig selv af.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også