Tilslutning af 2 udendørslamper til stikkontakt

Hej

Jeg har 2 udendørslamper som er serieforbundet. I ledningen er der blå, brun, grøn, sort og grå. (har ikke brugt sort og grå ved lamperne)

I stikkontakten er sort tilsluttet x1 og brun L1 (dernæst er grå tilsluttet 0) Hvordan skal jeg sammenkoble de 2 ledninger med henholdsvis  blå, brun, grøn, sort og grå? (I første omgang ønsker jeg ikke censor på udendørslampen, men kun at tænde og slukke)

Billede af stikkontakt:
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi skal lige starte med at få termerne rigtigt på plads.
Dine lamper er parallelforbundne ellers vil det blive noget rod.
Du viser et billede af en afbryder... En stikkontakt er som navnet siger noget man stikker et stikprop i.

Så til opgaven. Dine lamper skal bruge en fase/tændledning og en nul for at kunne lyse. Så er der måske brug for en jord/beskyttelsleder alt efter hvad lampen er lavet af og hvad fabrikanten af lampen skriver.

I dit billede af afbryder har du en grå og en sort monteret. En af dem er en fast fase og den anden er en tændledning. Du skal med andre ord have tilsluttet dine lamper til tændledningen så lamperne tænder når du aktiverer afbryderen.
Så skal du finde en nul som skal føres ubrudt i gennem til lamperne, og de vil nu kunne lyse.

Jeg siger det gerne igen og igen, Om ledningen sort eller er grøn-lyseblå med jumboprikker spiller ingen rolle, for strømmen løber igennem kobberet inde i ledningen, så den ser overhovedet ikke farven på ledningen.

Så frem med en polsøger/instrument, så du ved hvad der hvad og monter så derefter.

 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det kan du tro. Og er med på den med farverne, selvom jeg er lidt grøn i det her   

Lampe til kontakt:
Brun til brun
Grøn til grøn
Blå til sort eller grå?

Den ene brune i lampen skal du ikke bruge. I kablet til den anden lampe skal du bruge brun blå og gulgrøn. de er monteret i lampen på billedet. Fra afbryderen kommer der en grå eller sort den skal monteres i klemmen L resten er monteret rigtigt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis