Ideer til afgrænset fugt-stop på beton sokkel

Hej venner

Har et hus med fuld kælder med beton sokkel. Der er ingen dræn eller lignende. Kælderen er generelt tør og der er ingen problemer med fugt mv. taget huset/kælderens alder i betragtning (1952). Der er murpap mellem sokkel og murværk.

Ved mit hushjørne, hvor sandfangsbrønden står, er kældervæggen og et stykke af kældergulvet tydeligt opfugtet. For en lille måned siden pudsede jeg kældervæggene op med kalkmørtel og det ses tydeligt, at hjørnet er mørkt grundet fugt.

Jeg er ret sikker på, at det skyldes en utæthed i sandfangsbrønden og en aut. kloarkmester har da også fundet et par forskydninger i samlingerne, hvor der kan trænge vand ud. Det bliver nu fikset. Kloarkmesteren kunne dog ikke 100 % afvise, at fugten ikke kan skyldes opstigende grundfugt eller at soklen på dette hjørne er forvitret, hvorfor skiftet af sandfangsbrønden ikke nødvendigvis vil afhjælpe hele problemet.

Jeg vil være ked af ikke at slippe af med fugten, da vi gerne vil bruge det ellers rigtig fine kælderværelse til gæsteværelse. Og hvis hjørnet vil blive ved med at være fugtigt, vil jeg løbende skulle forholde mig til skimmel mv.

Når kloarkmesteren skifter sandfangsbrønden bliver der jo gravet et større hul fri mod soklen. Skal jeg benytte at soklen er fri til at lave nogle tiltag, som også kunne afhjælpe fugten? Fx at rense soklen og pudse den op med en god sokkelpuds? Eller sætte en grundmursplade på? Og kan man gøre noget smart under den støbte sokkel således soklen ikke kan stå og suge vand.

Glæder mig til at høre jeres ideer!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan ikke gøre noget under sokkel. Men når nu problemet er begrænset til at være netop ved det ødelagte nedløbs brønd så ville jeg da satse på at det efter reparation er  ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis