Problem med vaskemaskine eller sikring hvilken af delene?

hej! Jeg har et problem med en vaskemaskine der får hpfi anlægget til at slå fra (bare man sætter ledningen i uden at starte en vask), men kun fra den gruppe på toilettet, den virker med forlængerledning fra køkken (men har dog ikke prøvet at vaske en vask). Og stikket på toilettet virker fint når jeg sætter en lampe til. Hvad kan være galt er det relæet der skal laves eller skal jeg sende vaskemaskine til reparation.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at afmontere ledningerne på varmelegemet. Hvis du så kan slutte strøm til vaskemaskinen har du fundet synderen. Så er det varmelegemet der er defekt.

Søren O
Når du sætter en lampe til i stikkontakten på toilettet, kobler HPFI relæet ikke ud. Det gør ikke fordi din lampe ikke har en jordforbindelse. Din forlængerledning har sikkert heller ingen jordforbindelse. Så din vaskemaskine har sikkert en afledning til jord, som gør at HPFI relæet kobler ud. Om det kan betale sig at få vaskemaskinen repareret kommer an på, hvor gammel den er. Men du skal regne med at reparatøren skal have mellem 800 og 1200 kr. for besøget. En ny maskine kan købes for ca. 2500 kr.

fase
Velkommen på lds.
Lyder lidt mærkelig med varmelegeme selv om den ofte er synderen, men den skulle ikke slå til før der er vand i, startet o.s.v.
Men der er naturligvis den forklaring at der er jordforbindelse i dit stikkontakt på badeværelse. Men når du bruger forlænger fra køkken så er der måske ikke jordledning ført med hele vejen igennem.
Så hvis der er overgang på maskinen " mærker" relæet det med det samme medens den først mærker noget når du får strømmen igennem dig ved manglende jordforbindelse.
Er det en maskine der har virket på den plads før ? 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for de hurtige gode svar, det giver mening med jordforbindelsen... ja maskinen har stået der i ca. 2 år da den blev købt fra ny en Bosch til 5000 på tilbud så vidt jeg husker...
Vil du prøve at afmontere varmelegeme, så tager du det midterste stykke bagbeklædning af. Ind imellem remmene sidder der 2 ledninger med spadesko som går på varmelegeme. De hives af og placeres eller isoleres på den måde så de ikke går imod noget. Så prøver du igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Og kan godt være jeg prøver at afmontere ledningerne til varmelegemet som #1 Søren siger, har ikke lavet hvidevarer før men det er vel et forsøg værd...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis