Nyt terrændæk i 60er villa - Radonsikring?

Jeg er igang med operation nyt terrændæk og gulvvarme i mit hus fra 1964 hvor der før var klaplag med en strø-gulvkonstruktion. Jeg har fået monteret Dantherm ventilationsanlæg sidste år.

Opbygning af det nye tærrendæk bliver fra jorden:

  • Afrettet sandlag
  • 100mm + 150mm Super EPS isolering + 10-30mm kant isolering mod ydresokkel og indervægge.
  • 10 cm armeret beton med gulvvarmeslager på.
  • 1 cm vinylkork træ look alike gulv
Nu kommer det store spørgsmål så – radonsikring? Skal jeg foretage mig yderlig i min konstruktion for lovmæssigt at sikre den mod radon, nu hvor jeg har 10cm beton lag samt mekanisk ventilationsanlæg med varmegenvinding på? Jeg er med på der findes mange forskellige produkter på marked i form af radonsug, dug, klæbemasse osv.

Ps. Der er ny tæt dampspærre i loft og efterisoleret der oppe til 500mm + hulmursisoleret.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du nu er igang, så få det lavet ordentligt.
Det er absolut et must at radonsikre - se f.eks. hvad LIP foreslår.
250 mm gulvisolering er altså for lidt. Der skal mindst 100 mm mere i. Du kan ikke lige forøge isoleringstykkelsen som på loftet.


Søren O
Søren O skrev den 01-03-2021 15:17:45

Når du nu er igang, så få det lavet ordentligt.
Det er absolut et must at radonsikre - se f.eks. hvad LIP foreslår.
250 mm gulvisolering er altså for lidt. Der skal mindst 100 mm mere i. Du kan ikke lige forøge isoleringstykkelsen som på loftet.

 Er det ikke at skyde gråspurve med kanoner? Min tilbygning jeg fik lavet for 2 år siden, har ikke yderlig radonsikring end murpap ved sokkel og 10cm beton.

Jo, der skal faktisk 1,5cm mere isolering for 100% at ramme kravet om u-værdi på 0,10 ;) 
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )

Find inspiration og gode tilbud på https://hokagulve.dk/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis