Afmelde skorsten

Hvad gør man, når man gerne vil afmelde sin brændeovn, fordi man gerne vil slippe for, at skorstensfejeren kommer hvert år? Jeg vil helst ikke droppe den, for måske vil nogen bruge den engang i fremtiden. "Dit ildsted skal være fysisk afbrudt fra skorstene", kræver skorstensfejerne for at afmelde. Vil det mon så være nok at sætte en metalplade ind mellem metalskorstenen og brændeovnen, så røgen ikke kan passere ud? Eller skal man virkelig kassere en 20.000 kroners skorsten for at undgå bureaukratiet? Hvem tænker på miljøet?  Har nogen svaret?

Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I og med at det er din skorstensfejer der skal godkende det i sidste ende, så tænker jeg, at det bedste ville være at snakke med skorstensfejeren. Så er du da helt sikker på, at du hverken gør for meget eller for lidt 🙂

Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 01-03-2021 08:35:17

I og med at det er din skorstensfejer der skal godkende det i sidste ende, så tænker jeg, at det bedste ville være at snakke med skorstensfejeren. Så er du da helt sikker på, at du hverken gør for meget eller for lidt 🙂

 Det har jeg gjort. Han siger, at jeg skal pille det hele ned. Det er det, som jeg lige vil høre en kommentar på, for det er da virkelig et angreb på en god brændeovn, som andre kan få glæde af en gang.


Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
Du behøver da ikke at kassere skorstenen.

Hvis du blot fjerner brændeovnen og de eventuelle metalplader på gulv og vægge, så det er åbenlyst at skorstenen kun står der for pynt, skulle der ikke være noget i vejen for at afmelde skorstenen.

Da danskerne fik gas med forbrænding ført ud gennem en væg, blev der da afmeldt masser af skorstene, der tidligere var anvendt til et oliefyr. Det var ikke nødvendigt at fjerne selve skorstenen.

"Fra april 2021 er det ikke længere tilladt at beholde en gammel brændeovn fra før 2003, når du køber bolig med en sådan brændeovn. Senest et år efter skal den være nedlagt eller erstattet med en ny brændeovn.8. okt. 2020"
 Sakset fra Bolius. Så det kommer an på er den før 2003 så må nye ejere alligevel ikke bruge den. Er den efter så kan man vel ta den ned og sætte den i udhuset eller sælge den. Må den ikke sælges i DK så sælg den i Sverige.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Problemet er nok ikke bureaukrati men derimod misbrug. Ikke fra din side naturligvis men fra andre. Altså nogen der sætter metalplade imellem,  afmonterer røgrør eller tilmurer røgkanal for at vise skorstens fejer dette til afmeldning. Så når det igen bliver vinter så fjerner man det og fyrer lystig videre. Eller glemmer det og fyrer alligevel. Det sidste med risikable konsekvenser.
Så " ud med den " er nok desværre eneste vej du kan gå.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hvis et ildsted skal afmeldes lovpligtigt skorstensfejning, skal ildstedet være fysisk afmonteret skorsten, længere er den ikke. Mange skorstensfejere har en kontaktformular, som man bare udfylder med billede dokumentation og så er den ged barberet.    Ps. Er man utilfreds med sin skorstensfejer, står det jo en frit for at skifte skorstensfejer.
Til Frank
Mig bekendt er skorstensfejere ”konger” der har koncessionen til et område, så skal de passe det uden indblanding af konkurrenter. Afgiften til skorstensfejning opkræves over ejendomsskatten, sikkert efter en landsdækkende prisaftale. 

Søren O
Jo men de er da ikke mere konge, end man til en hver tid kan udskifte en af dem med en anden, hvis man er utilfreds med servicen. Der er osse forskel på deres priser. 
efry skrev den 01-03-2021 11:45:05

Du behøver da ikke at kassere skorstenen.

Hvis du blot fjerner brændeovnen og de eventuelle metalplader på gulv og vægge, så det er åbenlyst at skorstenen kun står der for pynt, skulle der ikke være noget i vejen for at afmelde skorstenen.

Da danskerne fik gas med forbrænding ført ud gennem en væg, blev der da afmeldt masser af skorstene, der tidligere var anvendt til et oliefyr. Det var ikke nødvendigt at fjerne selve skorstenen.

 Tjoeh- men skorstenen hviler direkte oven på brændeovnen, så skorstenen dratter ned, hvis jeg fjerner den.


Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
Frank Chr. skrev den 01-03-2021 21:51:30

Jo men de er da ikke mere konge, end man til en hver tid kan udskifte en af dem med en anden, hvis man er utilfreds med servicen. Der er osse forskel på deres priser. 

 Tror ikke, du har helt ret. Hos os er det over ejendomsskatten og en bestemt skorstensfejer kommer.


Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis