16A gruppesikring til elbil ladeboks

Hej Venner,

Jeg er ved at anskaffe mig en elbil og skal have lavet en ny gruppe i min eltavle (3-fase, 400V, 16A) til ladeboksen. I min tavle (se billede) har jeg 2 ledige 16A grupper, som tidligere blev brugt til elradiatorer og som i forbindelse med centralvarmeinstallation blev sløjfet.

De 2 ledige 16A grupper (markeret med rød) er stadig forbundet med den højre af de to 40A HPFI'er på billedet men ingen kabler går fra grupperne.


Kan en elektriker blot anvende én af disse eksisterende grupper, eller skal der sættes en nyere automatsikring i? Hvis det er muligt bare at bruge den gamle gruppe, kan det vel ikke tage særlig lang tid at forbinde mit nye 5G2,5 kabel, som jeg selv trækker igennem væggen - elladeren skal sidde ca. 1 meter fra tavlen.

Tak,
Jakob



 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
13157 4400
Så nemt er det ikke.  Du skal have etableret en ny gruppe med med RCD (HPFI relæ). Til det kan anbefales et kombirelæ. 2,5mm2 er heller ikke nok, du skal op i mindst 4mm2. Det kan din elektriker rådgive dig om. Kablet skal dimensioneres efter en vedvarende strøm, som føres i over 3 timer. Du kan skaffe plads til den ny gruppe ved at fjerne den ene gruppe, som ikke bliver brugt.

fase
ev elmand
ev elmand
20279 7480
De grupper kan sagtens bruges. Det tager nok stort set samme tid om elektriker trækker kabel eller du gør det. Han har godt værktøj m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sprøgsmålet er vist her om man laver det "efter bogen! eller "sort?

Inden dukøbe elbil, se lige hvad der er a fladere rundt om, især hvis du gør det me dåsndaan noget pja selv!"

Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
20279 7480
Fuzzi ! ! I morgen når tømmermænd har lagt sig så læs lige dit indlæg igen. Der er ikke nogen tegn på sort her. 
JStokholm. Undskyld min udmelding jeg tror desværre Fabrin har ret efter de nyeste regler. Endnu en god argument for at lade elektriker lave det hele, så får det lavet rigtig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
JStokholm
JStokholm Trådstarter
19 2680
Tak for jeres svar.

Jeg tænkte blot at bore hullet i muren selv og trække kablet igennem og så lade elektrikeren om at stå for samlingerne.

Ang kabelstørrelsen, havde jeg indtrykket at 2,5 mm var rigeligt til sådanne installationer. Det er til en 11 kW lader, som kan forbindes til et almindeligt 16A CEE kraftstik (som jeg har læst mig til oftest bliver lavet med 2,5 mm). Mht et nyt HPFI - er det ikke nok at være på samme 40A relæ som gulvvarmen? (den sidste og forbundne gruppe på billedet som vi alligevel ikke bruger).

 

S. Fabrin
S. Fabrin
13157 4400
Efter de ny standarter for dimensionering af kabler, skal det være 4 mm2, hvis det forsikres med 16A. Det er pga. en såkaldt 70% dansk regel, som nu er ophævet. Da din lader er er ukendt for nuværende, er det ikke muligt at svare præcis på, om du kan bruge det gamle HPFI relæ. Det har noget med DC komposanter at gøre. Din jordledning skal også være i orden. At 2,5 mm2 forsikret med 16A har virket fint i mange år er en anden sag, og det er ikke det, det drejer sig om lige nu.

fase
Annonce
JStokholm
JStokholm Trådstarter
19 2680
Mange tak for et godt og uddybende svar - det er fantastisk at være bedst muligt klædt på, når jeg snakker med elektrikeren.

Laderen er en Easee Home - som kan håndtere mellem 1,4 og 22 kW - den har indbygget fejlstrømsrelæ (30mA C / 6mA (DC)

Så det lader til at opgaven til elektrikeren bliver
1 nyt 40A HPFI
2 evt ny 16A gruppe (evt bare den gamle)
3 Kabel i min 4mm

Jeg er i tvivl om hvorvidt min hovedledning kan trække et 32A som er krævet for 22kW, men da bilen kun kan lade med maks. 7,4 tænkte jeg at 16A var rigeligt - dog selvfølgelig ikke så fremtidssikret....

Tak



 

S. Fabrin
S. Fabrin
13157 4400
  1. Om du kan lade med 32A, som er krævet ved 22 kW afhænger af bl.a. din stikledning. Hvis stikledningen er 10 mm2 , er sikringen sikkert mindst 35A og måske 50A. Men da installationen blev lavet blev den anmeldt med et vist antal Ampere, som du så har brugsret over. Det betyder at du, hvis du vil bruge laderen med 22 kW; skal købe brugsret over flere Ampere. De koster mellem 1000 og 1500 kr. pr ampere. 

fase
JStokholm
JStokholm Trådstarter
19 2680
... jeg tror jeg holder mig til 16a, 11 kW installationen. Igen mange rak for svar. 

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. El spørgsmål
    Lav-Hus (28 svar)
  2. 400v = 3 faser = 3 * 16A?
    Lav-Hus (39 svar)
  3. 3 x 16A i garage, men hvad med stikkontakter og lys?
    Belysning (21 svar)
  4. Ny eltavle - gode råd?
    Lav-Hus (11 svar)
  5. Ovn, emhætte og stikkontakt på samme gruppe i køkken?
    Lav-Hus (9 svar)
  6. 400v?
    Lav-Hus (24 svar)
  7. Mega farligt tavle spørgsmål...
    Belysning (15 svar)
  8. HPFI-relæ mærkestrøm
    Jura, reglementer og krav (13 svar)
  9. Dimensionering af beskyttelsesudstyr
    Lav-Hus (20 svar)
  10. Automatsikring i stykker eller?
    Lav-Hus (16 svar)

Populært lige nu

  1. 3 faset motor på 2 faser
    Værktøj og maskiner (læst 739 gange)
  2. Kombinere låger og køkken skabe fra forskellige fabrikater?
    Lav-Hus (læst 243 gange)
  3. Forsikringer i tavle
    Lav-Hus (læst 222 gange)
  4. Sprunget el pære/røg
    Belysning (læst 298 gange)
  5. Reparation af sætningsskader
    Lav-Hus (læst 2305 gange)
  6. Tætning af 70'er vinduer
    Lav-Hus (læst 181 gange)
  7. Listebeklædning på skur og vindpap
    Lav-Hus (læst 18480 gange)
  8. Hjælp - er dette svamp?
    Lav-Hus (læst 299 gange)
  9. rio bravo gryde
    Lav-Mad/drikke (læst 10291 gange)
  10. “Vandstop” - liste
    Lav-Hus (læst 137 gange)
Video

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis