16A gruppesikring til elbil ladeboks

Hej Venner,

Jeg er ved at anskaffe mig en elbil og skal have lavet en ny gruppe i min eltavle (3-fase, 400V, 16A) til ladeboksen. I min tavle (se billede) har jeg 2 ledige 16A grupper, som tidligere blev brugt til elradiatorer og som i forbindelse med centralvarmeinstallation blev sløjfet.

De 2 ledige 16A grupper (markeret med rød) er stadig forbundet med den højre af de to 40A HPFI'er på billedet men ingen kabler går fra grupperne.

Kan en elektriker blot anvende én af disse eksisterende grupper, eller skal der sættes en nyere automatsikring i? Hvis det er muligt bare at bruge den gamle gruppe, kan det vel ikke tage særlig lang tid at forbinde mit nye 5G2,5 kabel, som jeg selv trækker igennem væggen - elladeren skal sidde ca. 1 meter fra tavlen.

Tak,
Jakob


 

Hej Venner, Jeg er ved at anskaffe mig en elbil... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
JA undskyld, men det passer nu hvad jeg siger, også selvom det ikke giver nogen mening !
S. Fabrin skrev den 28-02-2021 23:30:44

  1. Om du kan lade med 32A, som er krævet ved 22 kW afhænger af bl.a. din stikledning. Hvis stikledningen er 10 mm2 , er sikringen sikkert mindst 35A og måske 50A. Men da installationen blev lavet blev den anmeldt med et vist antal Ampere, som du så har brugsret over. Det betyder at du, hvis du vil bruge laderen med 22 kW; skal købe brugsret over flere Ampere. De koster mellem 1000 og 1500 kr. pr ampere. 

Jeg kan se i mit elskab at stikledningen er forsikret med 63A sikring - det betyder vel at stikledningen burde være dimensioneret til at trække de 32A? Hvor mange Ampere skal man have brugsret over for at det er nok?


 

Når du har 63 amperes stikledningssikringer, er du rigtig godt dækket ind, ofte har et almindelig hus uden elvarme kun 25 ampere.
Så forhør din elektriker om mer prisen for at få ført 32 ampere ud til din lader, så er du jo forberedt hvis du skal udnytte laderen fuldt ud..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis din stikledning er sikret med 63A, og du har to 16A grupper, som du ikke bruger til noget, har du sikkert 32A, som du kan bruge til billader. Du kunne så få installeret en Tytan gruppeafbryder i stedet for den ene gruppe, du ikke bruger. Da der er indbygget et RCD relæ i laderen, kan du nøjes med sikringer (Tytan) foran kablet. Du skal så have et 5X10mm2 kabel til laderen. Du kan jo lade din bil om natten når forbruget i huset er på minimum.
Jeg må dog tage forbehold for regler indenfor Københavns Forsyning.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis