Reparation af slidt trappe - Hvad vil I gøre?

Vi har denne trappe i vores hus. Den er efterhånden blevet alt for slidt - særligt nogle steder er træbeskyttelsen faldet helt af og der er nogle mindre fordybninger i trinnene hvor skaderne er.

1) Jeg har overvejet at få den slebet ned og lakeret/behandlet.

2) Findes der en god måde at reparerer skaderne på?
- Fx med voks?

Vores hus er en funkishus fra 1930'erne.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et funkishus kan stilmæssigt godt tåle en ny trappebelægning uden at forringe den arkitektoniske værdi. Trappen er ikke mere slidt end - ud fra billederne at dømme - at linoleum kunne være en løsning.

De svejfede trin kræver enten omhyggeligt forarbejde med stor erfaring, eller en dygtig fagmand. Ved sidstnævnte løsning bør du ubetinget kræve referencer, da det er ud over hvad en gennemsnitlig tømrer/gulvmand magter.

P.S. At vedligeholde stilmæssige klassikere koster kassen.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
vi limede vinyl klik gulv på vores trappe fra samme periode af, det blev ganske fint :)

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
At noget er fint er ikke det samme som noget er godt.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tja! - vi kalder det "jysk krejler arkitektur". Du ved - Låsby Svendsens motto: Money Talks.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg er ikke enig i at denne trappe stil kan tåle er linoleums belægning. Det vil være synd og skam.
Slib trinene af og giv det ny maling. Du skal se bort fra slitage huller det er en del af det fine udtryk i så gammel en trappe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Spøg til side:

Der er klasse til forskel på vinyl og linoleum. Det er altid en dårlig ide at anvende materialer som ikke var tilgængelige da bygningen blev opført. Linoleum blev i stor udstrækning brugt til funkishuse.

En afslibning med efterfølgende maling tilhører en helt anden stilart. Brug af maling til trappetrin var en nødløsning som aldrig blev brugt i funkishuse da de blev opført.

Boastrup har en fin funkistrappe som jeg ville ofre en del opmærksomhed på. Mit oprindelig råd er derfor uforandret. En ny trappe i samme stil og kvalitet vil koste det blå ned fra himmelen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mange tak for jeres svar.

Jeg har lige taget et foto mere, så I kan se det meste af trappen.

Tænker I at den behandling, som trappen har i dag. Er anderledes end da huset stod færdig i 1934?

Vil gerne ramme det orginale udtryk, så meget som muligt. 

Konstruktionen er den samme siden opførelsen uden ændringer - det er et stort plus som jeg ville brække en arm på langs for at bevarer.   Det er en fantastik trappe du har. 

Trinnene er med stor sandsynlighed på et tidspunkt blevet malet. Lys linoleum som kontrast til støddene er stadig mit valg - eventuelt nedfældet uden det går til kant. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er for mig meget svært at se på billederne hvordan trinene er behandlet. Det ligner mørk lak ala fernis men kunne også være maling ?

Med det samlede rum ville jeg helt klart forsøge at holde mig til et udseende i rigtigt træ. Alternativt skal man få trappen til at være et moderne indslag fx med en kombination af linoleum og malede stødtrin, men det kræver en del design evner.

Du skriver at træbeskyttelse er faldet af ? Hvad betyder det?
Jeg tænker at trappen må være lavet i massivt træ, så mit udgangspunkt ville være at få den slebet på alle leder og kanter. De værste huller kan lappes med spartelmasse der blandes med slibestøv for at få samme udtryk (der findes produkter til dette), men som andre skriver kan man også lade lidt slid stå.

Når trappen er slebet fint ned får den lak eller olie afhængigt af hvad man ønsker. 

Ask
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også