Gammelt lampeudtag

Kære alle

Jeg er flyttet ind i en lejlighed i København af ældre dato og er i gang med at sætte lamper op. I stuen er dog et (gammelt) lampeudtag uden noget egentlig dæksel, som jeg ikke har set magen til før, og som jeg ikke er sikker på, hvordan jeg skal gribe an. Som det fremgår af billederne, stikker det nærmest ud af loftet, og der sidder allerede tre stofledninger i, som også fører op til loftet (muligvis den faste installation). Derudover sidder en stump af en blå ledning i, som jeg formoder er fra en tidligere lampe.

Jeg kan ikke se nogen mærkninger (M1/M2/L/N/0), men de kan være dækket af maling. Jeg antager, at den blå restledning fører op til nul-klemmen, men jeg ved ikke umiddelbart, hvor faselederen skal føres hen. Der kan jeg selvfølgelig prøve mig frem. Min største bekymring er dog de tre stofledninger, som muligvis er en del af den faste installation.

Er der nogen, der kan hjælpe mig? Og er det overhovedet forsvarligt, at jeg selv forsøger at sætte en lampe i, eller skal jeg få en autoriseret elinstallatør til at klare arbejdet?

Mange tak på forhånd.

Med venlig hilsen
Simon
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder sandsynligt, at klemmen med den blå stump er en af ledningerne til lampen. Et gæt på den anden tilslutning er, at det er klemmen til venstre for den blå. Du kan roligt prøve dig frem.
Du skal ikke røre stofledninger, som er den faste installation. Isolationen smuldrer ved berøring. De er over 60 år gamle.

fase
En gammel sag fra jævnstrømmens tid tæt på 100 år gammel , så vidt man kan se så har den forrige beboer klippet lampen ned , man kan se den blå ledningsstump , der skal den blå ledning fra lampen i dvs du løsner og piller den blå stump ud og montere blå lamprledning der , så burde der være en brun stump , hvor den brune lampeledning skal i , ellers må du prøve dig frem , og som Fabrin skriver så pas på de gamle møre stofledninger 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Kære begge to

Mange tak for hjælpen. Jeg prøver mig frem.

Som opfølgning: Er der nogen risiko ved, at stofledningerne er ubeskyttede? Bør jeg dække dem til, evt. m. baldakin?
Hvis din lampe hænges op på den viste krog, er der vel en baldakin på lampeledningen. Eller skal lampen ikke hænge på krogen? 

fase
Jo. Det er planen, at lampen skal hænge på krogen, navnlig for at aflaste så den ikke hænger direkte i ledningen. Krogen sidder dog ikke så smart; det er ikke rigtig til at presse en baldakin ml. krog og udtag, og det skal være en stor baldakin, hvis den skal dække både krog og udtag. Derfor er jeg interesset i at vide, om der er nogen fare forbundet med at have fri adgang til udtaget og stofledningerne, sådan som det er nu :-)
Annonce
Når du hænger lampen i krogen er det meningen at baldakinen dækker både krog og udtag. Har du ikke et billede, hvor man kan se krog, baldakin og udtag.

fase
Jeg har ikke lagt mig fast på baldakin endnu, men her er en til eksempel - den kan lige akkurat dække både krog og udtag

Så er det den, du tager. skru evt. krogen lidt højere op.

fase
Ofte er der en plast ting på ledningen så det kan hænges på krogen. Men ved at tage denne af og blot lave en enkelt knude på ledningen omkring krogen så vinder du noget højde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg plejer at fjerne det gl porcelænsudtag, evt ved at ødelægge det, forsigtigt. Så kan de gl stofledningsender evt overtrækkes med krympeflex individuelt og dobbelte muffer monteres på ledningsenderne. Det giver bedre plads til krog og baldakin og sikker tilslutning. Der må ikke slås knuder på ledninger. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også