Måling af olieforbrug

Der er gået sport i at spare på energien til opvarmning af vand og bolig. Senest fik jeg sparet en del ved at lave en styring af cirkulationspumpen på brugsvandet - nu er turen kommet til opvarmningen.

Jeg har brug for en præcis måling af olieforbruget - og efterlyser lidt hjælp til at finde det rigtige produkt/metode. Vi har en 1200 L. oval standard tank.

Jeg forestiller mig evt. en elektronisk niveaumåling af oliestanden - de gennemstrømningsmålere som jeg har fundet, kan ikke måle mængder under 0,5 - 1,0 l/timen. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da vi havde oliefyr satte jeg et elektrisk ur til på keddeltermosteaten. Så det kun kørte når fyret kørte. På dysen i fyret står hvor mange l/kg pr time den bruger. Man kan sikkert få en elektronisk tæller som er til det. Jeg havde uret liggende derfor den løsning. Senere fik vi et nyt fyr. der ville det være mere præcist at koble til på magnetventilen. fordi der var noget forvarmning og blæs inden fyret startede.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har som Kovas beskriver en timetæller tilsluttet magnetventilen, mit oliefyr bruger 2,05 liter i timen.
(Det passer meget godt med det er en 1,6 kg/time dyse, og vægtfylden på fyringsolie er ca 840 gram pr liter)
Det er denne her timetæller jeg har monteret LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar - jeg vil imidlertid gerne undlade at skulle ind i fyrets installation. Bor på en ø - en elektrikker koster minimum 4 -5 timer. Vil derfor helst have en løsning som jeg selv kan installere.

Timetælleren er meget simpel at tilslutte, det kan du nemt selv klare.
Sæt evt et billede ind af selve oliebrænderen, så er det nemmere at forklare.
Eks som denne her, det er magnetventilen i den gule cirkel, der tilslutter du bare din timetæller sammen med.
Men eller kan du få den monteret, næste gang der er eftersyn på dit oliefyr.

En mulighed kunne være en vibrations følsom timetæller, men ved ikke om den vil virke på et oliefyr. ​LINK​​​
(bruges normalt til havemaskiner)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis