Oprette gulv over hævet kælderloft

Hej!

Er ved at sætte kælder i stand og overvejer at etablere loft mellem bjælkerne. Tænker at der sættes noget træ på siden af bjælkerne, som forskallingen skrues op på, så der bliver plads til 95mm isolering.

Dog ved jeg, at jeg på sigt kommer til at skifte gulv i stueplan. Og her vil jeg have brug for at oprette bjælkelaget.

Men hvis jeg skruer noget på siden af bjælkerne nu, så kan jeg jo ikke senere fore på bjælkerne ifm opretning, tænker jeg.

Skyder jeg mig selv i foden ved at hæve loftet nu? Eller har I nogen gode ideer til en fremgangsmåde?

Vh Kenneth
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke hvad formål det træ på siden skulle have. Du kan bare skrue forskalling direkte op under bjælker. Er der ikke plads til 95 mm isolering så sættes en lille klods hvert sted hvor bjælker og forskalling krydser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan altid skære kiler og fore oven på bjælkerne når du vil rette stuegulvet op. det behøver ikke at være på siden. Det er lidt mere besværligt, men ganske almindeligt hvis der er nogle gamle bomkantede bjælker.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ok på den måde, ja så er det bare at sætte en lægte på hver side af bjælker Det er 57 mm og du havde en plan om at der skulle blive plads til 95 mm. Så kan du løse problemet ovenpå ved at klodse lægter op på dem du har sat. Enten med de 57 mm eller hvis det er for meget lægge dem ned på siden så det er 37 mm.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej begge

Tak for svar, og godt at høre, jeg kan oprette gulv senere. Det betød, at loftet røg i første rum i går :-)

Bh. Kenneth 
Annonce
Hej igen

Et nyt spørgsmål er opstået, efter jeg har besluttet at ændre trappen til kælderen til en kvartsvingstrappe. Jeg vil gerne lave trappehullet L-formet og skal derfor skære og udveksle i bjælkelaget. De postkasserøde streger nedenfor er bjælker, der fjernes, de grønne er bjælker tilføjes:
Jeg har købt et stykke tømmer, som matcher bjælkerne. Det vil jeg bruge som lodret stolpe under det hjørne der opstår.

Stolpen skal jo kun bære lasten fra en enkelt bjælke+udveksling. Går det an at fastgøre stolpen oven på det eksisterende betongulv, eller er jeg nødt til at skære op og fundere? Skal siges at trappe fra førstesalen står på udvekslingen nederst i billedet, så den bidrager jo med noget vægt, dog noget tættere på muren end på stolpen...

Vh. Kenneth

Du kan sagtens stille bjælken ovenpå beton gulvet. Du kan jo lave et hul op i den, skrue en skrue i gulvet så der mangler 10-15 mm så kan bjælken vippes over på den skrue, og den vil ikke kunne "sparkes væk" i bunden. Det kan være pænere end vinkel beslag ud på gulvet. 
Jeg var lige ved at få et føl, med alle de bjælker der skulle væk. men så kunne jeg se at der var forskel på lysbrun og postkasserød.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er der så lavt til loftet at det er nødvendigt med et l formet trapphul?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for svar! “Problemet” med den nuværende løsning er manglende højde mellem kældertrappe og trappen til førstesal. Denne svinger nemlig med repos, som vel er 190 over stuegulv. Pt skal man ind under repos for at tilgå kældertrappe.. Så har skåret kældertrappen over for at tilsvarende at lave et repos i den og lade den svinge. På den måde får jeg nogle stigninger (eller “fald” om man vil) inden man er under reposet.

Har i øvrigt set billeder hvor et L-formet hul er lavet uden bjælke. Kan det kun lade sig gøre med støbt dæk, eller kan der mon laves en form for udveksling til de tilstødende bjælker, der kan bære? Garanteret ikke muligt uden at fjerne gulv også.. tænkte bare lige på det :-)

vh 

Kan ikke lige helt slippe idéen om at undvære en stolpe. Har tænkt på, om ma kunne lægge en bjælke op, som krydser de to næste spær med bladsamlinger og vinkelbeslag i hjørnerne. Og evt. videre over i muren, hvis det er afgørende?

Jeg ved, at det givetvis er umuligt at svare endegyldigt uden konkrete mål, dimensioner osv. Men kunne være fint at høre bud på, om princippet overhovedet har nogen gang på jorden? Eller om jeg bare skal lægge idéen død og få sat den stolpe op   

Vh
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis