Det dødeste bilbatteri?

Vil vil ikke starte men (den nye) bilradio vil ikke stoppe heller. Afmonterer bilradio, sætter strøm til mit bilbatteri der øjeblikkeligt spiser al laderens strøm men stadig ikke starter.

Gode råd modtages gerne:

Nyt batteri ?
Stærkere batteri lader?
Smide radio til H?

radio har 2 stik i nakken der er 3 som går ud fra bilen er det problemet? 


Bornholm er et dejligt sted.
Vil vil ikke starte men (den nye) bilradio vil... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jeg helt klar over, men strømmen, der bruges, når tændingen er slået fra er absolut minimal. så det kan ikke være det, der tappet batteriet.

fase
@ Bent Andersen
Spille radio UDEN tænding kan ikke alle biler
F.eks VW der skal du ha tænding på et øjeblik og så kan du godt slå fra igen, så kan radioen spille indtil du trækker nøglen ud
Nogen radioer kan tændes uden tænding men ikke alle - de fleste japaner radioer ka ikke det
Dem der kan tændes uden tænding har som regel en indbygget timer på 1 time hvorefter de slukker.

"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn skrev den 04-03-2021 19:07:57

@ Bent Andersen
Spille radio UDEN tænding kan ikke alle biler
F.eks VW der skal du ha tænding på et øjeblik og så kan du godt slå fra igen, så kan radioen spille indtil du trækker nøglen ud
Nogen radioer kan tændes uden tænding men ikke alle - de fleste japaner radioer ka ikke det
Dem der kan tændes uden tænding har som regel en indbygget timer på 1 time hvorefter de slukker.

Har aldrig haft en boble. Vi taler om biler der er yngre end 30 år. Mine japanere havde ikke noget problem. 1-times timeren giver mening, men det er en funktion i radioen, ikke i bilen.

Det ændrer ikke på, at radioen har permanent +12 V og trækker en vis strøm.

Tilbage til emnet. Da trådstarteren holder årgang og type af bilen meget tæt til kroppen (statshemmelighed?) kommer vi nok ikke videre her.

Bent Andersen skrev den 04-03-2021 18:30:21

Det er ikke rigtigt. Du kan sagtens spille radio uden tænding. Jeg kender i alt fald ingen biler hvor det ikke er tilfældet. Radioen er normalt tilsluttet permanent +12 V.


 Tror ikke jeg fik formuleret mig korrekt. 😀 du har ret i at radioen som oftest er tilsluttet konstant 12 volt men også en switch of over tænding der bør afbryde radioen ved afbrudt tænding. Hvorefter du aktivt skal tænde den efterfølgende hvis du fortsat ønsker radio. Så meget har jeg da i det mindste rodet i anlæg på biler i mine yngre dage. 😂

Annonce
Selvfølgelig sætter man et amperemeter i serie med en af polerne når bilen er SLUKKET, uden tænding på. Vi er jo ikke ud i af man prøver at starte. Vi skal have læst det forbrug, divideret det op i batteriets kapacitet, og regnet ud hvor mange timer batteriet vil kunne holde. Vi vil sikkert ud fra tallet sige at det er normalt eller for meget.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
PeterR skrev den 06-03-2021 10:35:50

Selvfølgelig sætter man et amperemeter i serie med en af polerne når bilen er SLUKKET, uden tænding på. Vi er jo ikke ud i af man prøver at starte. Vi skal have læst det forbrug, divideret det op i batteriets kapacitet, og regnet ud hvor mange timer batteriet vil kunne holde. Vi vil sikkert ud fra tallet sige at det er normalt eller for meget.

Jamen så gør du bare det, men lad være med at råde andre til at gøre det samme. Jeg talte ikke om at måle startstrøm, men hvad der sker hvis man taber en måleledning uheldigt.

Når man slukker en moderne bil trækker den stadig op til 5 A indtil de forskellige systemer lukker 100% ned, hvilket kan tage 5...10 minutter og kun sker hvis døre og bagagerum er lukket.
Til slut trækker den op til 50 mA, typisk 20...30 mA.

OK, Bent  :) hørt , det var jeg ikke klar over at det var så meget den trækker når den slukkes, jeg forventer heller ikke man fjoller rundt med ledninger når man begiver sig ud i denne type opgave.

Jeg har et 20A meter, og ved hvad jeg laver, Men så må vi jo konkluderer at novicerne ikke selv skal rode med det, hvis man har til vane og fjumre, lige som med så mange andre ting der holder gang i skadestuerne.

Du skrev selv en 1 ohm i serie med minuspolen, 12V x 5A = 50W afsættes i modstand, hvis hele herligheden trækker 5 A når strøm kobles til (læs videre). Det duer heller ikke så. Der må da være en måde. Det med den slutter med at trække 5 amp. Hvad når man tilslutter strøm fra batterier, hvad er strømmen da på en moderne bil. Jeg har ikke fejlsøgt på bil læk strøm i 10 år, og ja, da var det vist en Tipo, den falder vel ind under gammel bil.

Nå men fortsat god søndag.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg får 25 W.
Men det er ret kortvarigt, strømmen falder hurtigt til måske 0,5...1 A og bliver ved med at falde indtil alle systemer er lukket ned.
Den bedste løsning er et DC tangamperemeter.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis