Ovn installation

Hej eksperter! Jeg har forsøgt at koble en ny ovn til udtaget i væggen i mit køkken. Farverne passer sådan nogenlunde men der røg alligevel en sikring og når jeg tænder for ovnen lyser det rundt omkring ved knapperne. Her er et billede af hvordan ledningerne er sat i ovnen. 

Mvh. Malik
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag til et billede af udtaget hvor du har tilsluttet ovn/komfur
Og også et billede af den mærke plade / tilslutnings diagram der er på ovnen, så kan vi nok hjælpe dig.

 det er lidt svært at se men der sidder ledningen sort til rød(væg) jord til jord(væg) blå til blå (væg) og grå til sort(væg) og brun til grå (væg)

Mvh. Malik
Som der står på mærkesedlen på dit billede nr 2.
Så skal du kontrollere at faser og ikke mindst nullen sidder rigtigt monteret.

At gå ud fra at farverne passer, er som at satse på at fordi det er hvidt så er det nok sukker der står i en skål...men det kunne også være salt     
Så brug et instrument og find ud af hvilken der er nul og hvilke der er faser...

Min gamle læresvend sagde altid:
Du skal ikke tro, du skal vide!
Tro er noget der foregår i kirken om søndagen  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Da sikringen sprang var det også monteret på den viste måde, eller havde den brune forvildet sig over i klemme 3 ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ev Elmand! Sikringen sprang da jeg tændte for komfuret efter jeg tændte for strømmen i sikringskabet. Og det var med ledningerne monteret som på billederne ovenfor. Men jeg er sgu lidt bange for at det er en 400v ovn og det kun 230v der er i væggen? Og er ikke sikker på jeg kan måle det med mit nuværende multimeter.. har i et godt multimeter i kan anbefale? 

Mvh. Malik
Tag et billede af multimeter, det skal sikkert nok virke til det her.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik


Mvh. Malik
Du skal se at få demonteret dit komfur igen,
Du har helt sikkert monteret det forkert.
Det er gamle farver der er i dit væg udtag og jeg er 99% sikker på at sort er nul og skal derfor samles med blå til komfuret.
Men du bliver nød til at måle hvilke ledninger der er fase og nul ledning.
Hvis du er rigtig uheldig så er dit komfur brændt af...
Dit multimeter er OK. Det ser ud som om du bruger installationskabel som tilledning, det er ikke OK, det skal være mangekorede ledninger i kablet.
Det ser ud som om der er fire ledninger i din tilslutning i væggen. Jeg tror forbindelserne er sådan:
Grå = fase
Rød = fase
Blå = fase
Sort  = nul
Jord er der sikkert ingen af. Den kan dog være rød, men så er der kun to faser, nul og jord.
Du kan finde nullen ved at måle mellem f.eks sort og en af de andre. Er spændingen 230V er den ene af de to nul. Du måler nu mellem sort og en anden farve. Er spændingen 230v er den sorte nul. Mål nu mellem farverne grå - rød, grå - blå og rød - blå. Måler du 400V mellem dem er der tre faser og nul i din installation.
Der er en stor sandsynlighed for at du har brændt elektronikken i din ovn af.


fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis