relæ til lys og ventilator

Jeg har et gammelt relæ fabr. Brodersen UNIC 77 Multi-Time Release Delay RWH - som er stået af. Sidder i et 11 polet stik. Det styrer ved tænding - 1. lyset i en installation - plus 2. en ventilator - og denne fortsætter op til 30 minutter (kan indstilles) efter slukket på afbryderen. Jeg er helt forvirret over udbuddet af Release Delay timere hos Brodersen. Nogen der kan hjælpe?

DBH Jonsgert
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Det første du skal have styr på er hvilken styrespænding der er på relæet. Det skal naturligvis matche. Det kan være 230 V
Nogen af Brodersen multi timere kan klare alle spændinger fra 12 V til 230 V i samme relæ.
Når man siger multitimer så betyder det at de kan indstilles til flere formål. Men det du har brug er et delay relæ. Altså forsinkelse. Jeg tror ikke at relæet tænder lyset, men det kommer direkte fra kontakten, så relæet sørger kun for forsinkelsen på ventilator.
Det kunne være denne LINK


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.
Tusind tak for dit svar. Og du har ret i det meste - sikkert det hele :-)
Styrespændinger er 230V og rigtigt - lyset tændes samtidigt med start - men ikke over relæet.
Så jeg kikker meget på dit link. Det kan være at det nu bliver nørdet - i hvert fald for mig. Men hvad er så forskellen på Brodersen relæerne XMW S 1 H og XW S 1.
Takker for dit svar.
MVH Jonsgert


DBH Jonsgert
Xs s1 er med forsinket udkobling dvs den slukker efter den forudindstillede tid
Xmw s1h har flere funktioner end at slukke, den kan f.eks skifte til en anden tænding efter x tid..
som jeg lige hurtigt kan se det uden at have læst brugsanvisningen.
Det er korrekt at xmw kan lidt mere. Men det du skal koncentrere dig om er om den kan det du har brug for. Nemlig at holde ventilator i gang et stykke tid efter at lyset er slukket. Og det kan de begge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for hjælpen. Det blev et XMW-S1 - og det fungeret :-) DBH Jonsgert

DBH Jonsgert
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis