Lugt fra malede vægge. ( Wall Odour Phenomenon)

For 5 måneder siden blev min bolig malet. (Hvid mat 5)
Februar begyndte det rigtigt at lugte, lugten minder lidt om gammel gummi (En lugt der minder lidt af det gummi der var på nilfisk støvsugere fra 70'erne :/ ), brændt hår og nogle gange som meget gammelt lim . Lugten er meget svær at beskrive..

Formiddagen er det værst på kontoret som ligger mod øst. Lige der hvor solen rammer som så bliver lidt mindre som solen går mod vest.
Eftermiddagen begynder lugten så at komme i stuen hvor solen så rammer tapetet. Der er lugten en smule anderledes men lidt det samme.
Kulde får åbenbart også malingen til at lugte.

Jeps, Regner med jeg har prøvet alle råd. Eddike, kaffe, stearin, vaske med rodalon, bagepulver.....

Så vil jeg spørge om nogen af jer har prøvet det samme og hvad i gjorde eller hvor langtid det tog for malingen at aftage dens afdampning.

Ikke ryger hjem.

Søger man dansk google er der kun om råddent maling, nabo røg og ubrugelige ting. Man skal over på engelske sider hvor jeg så fandt Wall Odour Phenomenon.
For 5 måneder siden blev min bolig malet. (Hvid... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
AskH. skrev den 27-02-2021 16:39:49

Det kan jo være at der har været en dårlig spand og en god blandt det de malede medb

Tror virkelig ikke de kan finde på at male med råddent maling. Det er jo at ødelægge dem selv.

Men fandt dette på netten. https://www.diydoctor.org.uk/forums/this-paint-stinks-t843.html tråden startede i 07 helt til 2019. Lige pt er jeg nået til side 7 og kan 100% genkende hvad folk skriver.

Crown skandalen.

Spændt på om der er andre i lille DK der oplever samme problem.
På side 5 i dit link er der et ret interessant indlæg som påpeger at det kan være et bakteriologisk problem hvor malingen lun er en del af årsagen. Der anbefales noget bakteriedræbende der kan trænge igennem maling, det tror jeg ikke man sådan lige kan få i DK 

Ask
Lige bestilt 2 stk's Philips UV-C lampe 24W PHILIPSUVC. Se om de kan hjælpe lidt på problemet.   
Altså hvis man følger indlægget i den engelske tråd så er bakterierne bagved malingen (de har muligvis været i overfladen inden der blev malet). Jeg ved ikke om UV kan gå gennem maling men jeg ville gætte på nej.

Ihvertfald vigtigt når man går til opgaven at være obs på at man skal trænge igennem det nye lag plastikmaling for at have effekt. Du har jo fx vasket med rodalon men det trænger næppe gennem malingen 

Ask
Annonce
Når man lever i lugten prøver man snart alt pga den svovllugt der driver en til vanvid.
Den kommende uge kommer en fra fabrikanten af malingen, så håber på en løsning.
Update: 23-04-2021

Maler var i marts lige inden påske og forseglede lille værelse og Stuen med B&J Forsegler 705. (Forseglede en gang)
Den ene væg i stuen lugter stadig og selvfølelig den væg jeg ikke vaskede inden maleren kom.
Lille værelse har heldigvis ikke lugten af opkast og lig længere. Lugter kun af forsegler som stille forsvinder (udluftning, udluftning, udluftning.)

Soveværelse og børneværelse har jeg i arrigskab    taget alt tapetet ned. And wait.... Lugten er væk fra væggene!
Der kommer en svag lugt fra loftet som også er malet. Kan jeg sku selv forsegle når alt det her skal tage 5 måneder!

Tager man et stykke tapet fra soveværelset og ligger det i solen kommer der sådanne en ekstrem lugt.
Stinker af en fyldt brækspand efter en hård bytur/influenza.  

Malingen der siges at have været brugt er Beck & Jørgensen Glans 5.
Regner med at sende nogle prøver til dem, så kan de finde fejlen. (Om det er deres maling der er blevet brugt?  )
Der er nu gået mere end et halvt år uden dit problem er løst. Heldigvis står du i den situation at din private bolig er beskyttet af Lejelovens udvidede bestemmelser.

Du bør rette henvendelse til Lejernes Landsorganisation med dit problem. Deres første råd er gratis. Derudover bør du benytte lejelovens passus om fejl og mangler ved indflytningen. Det behøver du ikke en advokat til. Det er din ret ifølge Lejeloven.

Bemærk at det er udlejer der skal levere lejligheden som beskrevet i kontrakt og indflytningssyn ved indflytningen.

Går du til stålet, kan du forlange reduktion i lejen med tilbagevirkende kraft så længe fejlen ikke er udbedret, da udlejer som nævnt har pligt til at afholde indflytningssyn der skal svare til de faktiske forhold hvis udlejer har to eller flere lejemål.

Mangler indflytningssynet, må det ikke komme dig til skade ifølge bevisbyrdereglerne. Der er stadig ikke omvendt bevisbyrde her i landet.

P.S: Lad dig ikke spise af med malernes forklaring. Du har ingen aftale med dem. Du har alene en aftale med udlejer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej! Nu har jeg fået samme problem også med Becker & Jørgensen 5. Jeg skal at flytte ind i en lille taglejlighed med min dreng på 2 år og har malet væggene. Nu vil den her eddike-agtige lugt ikke gå væk, og jeg er helt bekymret for, om det er forsvarligt at bo der… Var der nogen opfølgning på problemet?
Hilsen Sofie 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også