Lugt fra malede vægge. ( Wall Odour Phenomenon)

For 5 måneder siden blev min bolig malet. (Hvid mat 5)
Februar begyndte det rigtigt at lugte, lugten minder lidt om gammel gummi (En lugt der minder lidt af det gummi der var på nilfisk støvsugere fra 70'erne :/ ), brændt hår og nogle gange som meget gammelt lim . Lugten er meget svær at beskrive..

Formiddagen er det værst på kontoret som ligger mod øst. Lige der hvor solen rammer som så bliver lidt mindre som solen går mod vest.
Eftermiddagen begynder lugten så at komme i stuen hvor solen så rammer tapetet. Der er lugten en smule anderledes men lidt det samme.
Kulde får åbenbart også malingen til at lugte.

Jeps, Regner med jeg har prøvet alle råd. Eddike, kaffe, stearin, vaske med rodalon, bagepulver.....

Så vil jeg spørge om nogen af jer har prøvet det samme og hvad i gjorde eller hvor langtid det tog for malingen at aftage dens afdampning.

Ikke ryger hjem.

Søger man dansk google er der kun om råddent maling, nabo røg og ubrugelige ting. Man skal over på engelske sider hvor jeg så fandt Wall Odour Phenomenon.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
P.s. Nogle af vennerne og en nabo synes det lugter som fordærvet - harsk mælk og en sagde våd cement.   
Det lyder altså mærkeligt. Hvis det hænger sammen med solens opvarmning har det jo nok netop noget at gøre med temperatur skift.

 Hvornår præcis fik du malet og hvornår begyndte lugten ?

Har du boet i huset i lang tid før der blev malet hvor der ikke har været lugt ?

Hvordan var væggene før der blev malet, var de bare slidte og fik nu maling eller har du også fået tapet/væv op eller lignende. 

Ask
Malingen har været gammel, da det blev påført.
> Blev malet midt oktober af et malerfirma boligforeningen bruger.
> Jeg flyttede ind 1.november.
> Kontor er Savsmuldstapet og stuen er glasvæv. Lugten har også været i gangen og køkkenet men ikke så grov mere. (Køkken er glans 10)
> Kontoret er det eneste rum hvor de har sat nyt tapet op.
> Der var ingen lugt de 2 gange jeg var og bese boligen i september. Forrige har boet der i 10år og var ikke ryger.
> Lugten var tilstede da jeg flyttede ind, men gav kork gulvet skylden til at starte med. Vi har været nede og snykke til gulvet flere gange, intet.
> Lugten har forværret sig i de 5 måneder jeg boet her.
> Firmaet har også malet nogle af vindueskarme, kabellister og dørkarme med samme mat glans 5 maling   som også lugtede, men det kunne rodalon tage sådan da.

@Frisk Det håber jeg virkelig ikke, så skulle det firma virkelig skamme sig og lige så godt dreje nøglen.   

Der er blevet luftet ud så det basker. +2000 timer.
Altså hvis lugten har været der hele tiden er malingen nok den sandsynlige synder. Har du snakket med boligforeningen ? Det er jo deres ansvar 

Ask
Annonce
Ja malingen har helt sikkert været rådden, har selv prøvet at åbne en spand plastmaling jeg havde haft stående i nogle år, føj hvor den stank, den den blev kasseret, så jeg kender udmærket den væmmelige lugt.   

Ved så ikke hvordan problemet kan løses, og det kan klares ved at male det over, men den bedste løsning er selvfølgelig at fjerne tapetet, og starte på en frisk.

Vi prøver igen, i morgen --
Boligforeningen er informeret og boliginspektøren har været og bese. Han syntes også det var en besynderlig lugt.
Malerfirmaet kontaktede mig samme dag men benægter alt og giver boligen og kloakken skylden  . De gad ikke engang komme vurdere arbejdet.
Det eneste malerfirmaet kunne tilbyde var der ville komme en fra deres rengøring med noget olie jeg skal stille i rummet?. Men det er så 10 dage siden og der har ikke været nogen.

Har været i kontakt med fabrikanten af malingen og der vil komme en fra firmaet næste uge.

Malerfirmaet og fabrikanten holder jeg for mig selv indtil jeg ved op og ned på hele sagen.
@je_ns Håber jeg virkelig ikke de har. Havde håbet det er afgasning som jeg fandt på nettet.

Flygtige organiske stoffer (VOC)

Luft ud!
Direkte adspurgt om de bedste forbrugerråd vedrørende afgasning fra maling, svarer begge forskere nærmest enslydende:
Fortsæt med grundig udluftning i måske 3-5 måneder. Hvis du kan lugte det, afgasser det stadig.

Jeg har aldrig malet med dårlig maling så ved ikke hvordan det lugter.
 
En ting der undrer mig rigtig meget.

Lejligheden er 85m2. 3 værelser, gang, stue, køkken, lille entré, wc og bryggers.

Bryggers og et værelse der ligger i mellem stuen og soveværelset lugter overhovedet ikke. Nada! intet.
værelset som ikke lugter får sol samme tid som stuen og soveværelset.

Her kl.16 havde jeg lige besøg af en nabo som siger væggene lugter af krudt/sulfur! Hende: "Man skulle tro der havde været fyret en raket af her inde".
Fandeme om hun ikke har ret, synes selv lugten nærmer sig der hen af.
Det kan jo være at der har været en dårlig spand og en god blandt det de malede medb

Ask
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også