Træsort

Hjælp. Hvilken træsort er dette og hvordan behandler man det? Håber nogen kan hjælpe.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit bord er med stor sikkerhed finer. Det vurderer jeg ud fra samlingerne på pladen. Bordet fremstår også med en misligholdt lakoverflade som skal indregnes i restaureringen.

Tilfældet er et af de (få) tilfælde hvor jeg vil anbefale NITRO MORS lakfjerner frem for krystalsæbe.

1: Fjern forsigtigt resterende lak med minimal brug af vand. (Vand øger risikoen for at fineren slipper underlaget).

2: Når overfladen er hel tør, slibes i hånden og resultatet vurderes. Processen skal højst sandsynlig gentages adskillige gange, før resultatet er acceptabelt.

3: Overfladen ligner nød som kan bejdses og bør efterfølgende lakeres. Olie- eller sæbebehandling er erfaringsmæssigt ikke tilrådelig med et bord som dit.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du har muligvis ret Solaris angående træsorten, men det ligner stadig en misligholdt lakoverflade. Teak er sjældent lakeret.

Derfor vil jeg stadig anbefale en forsigtig og gradvis afrensning af overfladen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kunne trække det over med en shirklinge først, det tager en del.
En ziehklinge egner sig bedst til en intakt lakoverflade. Til en krakkeleret overflader en ziehklinge ikke så velegnet. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg synes, at det er svært at se træsorten. Kunne ligne teak, men jeg savner dog lidt mere farvespil, for med sikkerhed at kunne sige teak. Jeg synes generelt, at teak er mere med lyse og mørke årer, hvilket jeg savner lidt her.
Men er enig i, at det ligner lakskader.
Jeg er ikke helt enig i, at man normalt ikke lakerer teak. Arbejdede som møbelsnedker for 50 år siden, og der lavede vi masser af teakmøbler. Hovedsaligt kontormøbler, men herunder også diverse borde.
Vi lakerede alt. Først fik det en gang håndlakering, med en lak specielt til teak, og efter en finslibning, fik den så lige en gang syrehærdende lak med sprøjten.
Teak findes i forskellige udgaver, og noget af det er fra meget store træer, således at der godt kunne være lange stykker uden de store sving, men ellers var der jo noget mere spræl i teak, end der var i f.eks. mahogni.
Især til massive stykker brugte vi meget den type, som hed afromosia, idet der ikke var så meget spræl i den, da den kom fra meget store træer, og derfor var lettere at forarbejde. Ikke så stor risiko for oprifter.
Et typisk eksempel på teak i vedhæftede billede.

Kurt B. Andersen
Jeg gætter på eg. Benene er i hvert fald. Måske teak eller eg bejdset 

Mvh Troels
TRRA skrev den 27-02-2021 09:06:35

Jeg gætter på eg. Benene er i hvert fald. Måske teak eller eg bejdset 

 Med den "kedelige" åretegning kunne du godt have ret. Om farven skyldes bejdse og/eller gulnet lak ved jeg ikke.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis