Skal der være dampspærre bag en vandskuret gipsvæg?

Jeg er i gang med at isolere nogle rør der starter i den gamle stald, som er uisoleret, og ender inde i huset. Her kommer baggrunden så for mit spørgsmål. Det er lidt kringlet, men jeg håber jeg kan få det til at give mening.

Det er sådan, at den ene ende af huset er beboelse, og den anden er gammel stald. Midtvejs stikker en længe vinkelret ud, som der i dag er garage i. Her er beboelsen udvidet omkring halvanden meter til et langt, smalt vaskerum. De rør jeg er ved at isolere fortsætter i væggen mellem det lange vaskerum og den oprindelige beboelse. Væggen her er den oprindelige ydermur mod garagen. Foran denne viser det sig, at der er cirka 15 cm hulrum og så en gipsplade der er vandskuret. Røret hænger herinde og er fuldstændigt uisoleret. Nå, men i det mindste er det inde i beboelsen. Men det er det så faktisk ikke! For muren er fuldstændigt åben ud mod stalden! Dvs. i enden af muren er der bare et 20 cm bredt hul i hele murens højde, hvor rør og ledninger osv. er ført ind.

Jeg vil gerne isolere de her rør, men det kan jeg ikke komme til uden at rykke det hele op. Jeg synes også det er ringe, at der i en eller anden forstand er fuldstændigt uisoleret ud mod den uisolerede del af huset. Noget jeg kan gøre er at proppe enden af væggen til med isolering - så ville røret i det mindste ligge inden for den isolerede del af huset - men her ender vi så med det centrale spørgsmål: kan man til nøds argumentere for, at vandskuringen af gipspladen fungerer bare lidt som en dampspærre? For jeg har ikke lyst til at lave en masse ballade - men jeg har heller ikke lyst til bare at lade stå til, indtil der er tid i kalenderen til at bygge hele den her gipsvæg op igen. Og jeg har faktisk i det hele taget ikke nogen idé om, hvordan jeg får sat dampspærre op, når der kører så mange rør og ledninger derinde. Men det er heller ikke noget jeg har prøvet før. Måske viser det sig, at det slet ikke er så galt.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror vitterligt ikke du får nogen problemer. Problemet er at damp indefra kondenserer på kolde overflader. Hvis ikke du har problemet nu, får du det heller ikke fremover - dine rør vil uanset isolering aldrig suge kondens til sig, så længe de er varme. De vil nok tværtimod bidrage til at dampen blot passerer. 

Mvh Troels
Det er jeg glad for at høre! Jeg har nærmest ingen erfaring med den slags her, så jeg googler rimelig flittigt, og her kan man godt få indtrykket af, at så snart der ingen dampspærre er, så vælter fugtproblemerne ind.

Jeg har aldrig tidligere bemærket problemer med kondens dernede. Der står jo ellers en tørretumbler. Men den her mur - som jo så hele tiden har ligget foran det her kolde hulrum - har aldrig været fugtig på en måde, hvor vi tænkte over det. Det lyder som en god pointe, at mængden af fugt ikke ændrer sig af, at det sted det ville kondensere bliver flyttet.

For lige at få det udpenslet: når du siger, at du ikke tror, der bliver problemer, er det så rigtigt forstået, at det er med den løsning, hvor jeg propper enden på væggen til med isolering? Min bekymring var jo, om fugten ville trænge gennem gipspladen og sætte sig i isoleringen.
Fugten vil ikke sætte sig i isoleringen. Røret - går jeg ud fra er varmt-  og vil bidrage til at holde temperaturen oppe - uanset isolering. Lad være med at bruge skum dog.  

Det ville være en god ting, at få lavet udluftning til det fri fra tørretumbleren - hvis ikke det er en kondenstørrer.

Mvh Troels
Det er heldigvis en kondenstørrer, men jeg tænkte, at hvis den af og til hævede temperaturen i rummet, så bidrog det til at skabe kontrast mellem varmen i rummet og den kolde luft lige nu bag gipsvæggen og senere på den anden side af isoleringen, og så ville det være der hvor de to mødtes, der kunne blive dannet kondens.

Men det lyder super. Jeg ville ikke bruge skum. Det ville blive med nogle isover-måtter, for det er det, jeg har.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis