Forskalning på gammel dørkarm

Hej LDS

Nå men jeg tænkte det var tid til en lille “brainstorm”.

Skal have lavet forskalning på denne væg af 2x2’ere.

Hvad gør jeg med karmen?
Er lidt nervøs for væggens holdbarhed så planen var at bygge videre på karmen og rykke dørhængslerne ud.

Hvad er det bedste at gøre i denne situation?

Mvh Jacob
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan godt forstå du er lidt nervøs for at rykke karmen ud. For gør du det, så falder stenene ovenpå karmen nok med. Det ser ud til, at karmen er sat i, og så blev der lagt sten i ovenpå.

Hvad er din plan med murstenene? Skal de vandskures? 

Mvh. Christian M
 

Hvis du ikke tør tage karmen ud. så ville jeg købe en ny dør +karm og sætte i den forskalling som du tænker på at lave. det vil blive mere end svært at flytte døren og bare sætte hængslerne i forskallingen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 26-02-2021 08:55:23

Hvis du ikke tør tage karmen ud. så ville jeg købe en ny dør +karm og sætte i den forskalling som du tænker på at lave. det vil blive mere end svært at flytte døren og bare sætte hængslerne i forskallingen.

 Ville du selv turde? 😂 (uden at forlænge køkkenprojektet med murerarbejde) 



Det lyder som en god ide, må se om jeg kan finde noget tilfredstillende på 50-75mm så det ikke bliver for dybt
Er det ikke nemmere bare at hive den karm ud? Det er vel kun de to rækker mursten over der falder ned? - (Pil dem lige ud først. :D )

Og hvis du alligevel skal sætte gips op udenpå kan du vel dække det hul med gipsen? 
Annonce
RasmusC skrev den 26-02-2021 09:20:11

Er det ikke nemmere bare at hive den karm ud? Det er vel kun de to rækker mursten over der falder ned? - (Pil dem lige ud først. :D )

Og hvis du alligevel skal sætte gips op udenpå kan du vel dække det hul med gipsen? 

 Hvis jeg først tager karmen ud, skal der vel en ståltegl ind ? Men er ikke sikker på det er en opgave for en ufaglært... der skal alligevel lidt snilde til

Det nye billede, hvor man kan se, at der en runding over, gør at jeg tænker du skal pille den karm ud. Så er det kun de 2 rækker der ryger ned.

Har jeg forstået det rigtigt, at du vil skrue 2x2 på murstenene, og gemme murstenene væk med gipsplader? Og på den måde sløjfe dørhullet? 


Mvh. Christian M
 

JacobRosenberg skrev den 26-02-2021 09:34:58

 Hvis jeg først tager karmen ud, skal der vel en ståltegl ind ? Men er ikke sikker på det er en opgave for en ufaglært... der skal alligevel lidt snilde til

 Jeg tænker ikke du behøver at lægge en ståltegl ind, den murede runding fungerer jo fint som overlægger. De nederste rækker mursten under rundingen ryger jo ned, men du kan jo evt. sætte en højere dør i bagefter? Jeg er ikke helt med på hvad din plan præcis er :) 

Christian M skrev den 26-02-2021 09:37:38

Det nye billede, hvor man kan se, at der en runding over, gør at jeg tænker du skal pille den karm ud. Så er det kun de 2 rækker der ryger ned.

Har jeg forstået det rigtigt, at du vil skrue 2x2 på murstenene, og gemme murstenene væk med gipsplader? Og på den måde sløjfe dørhullet?

Nej. Dørhullet skal blive. Men jeg dækker væggen med 2x2 - med 1 cm til mursten. Og så 2x gips.

Og det er netop det, at døren skal rykkes ud til kanten af den nye forsatsvæg for at kunne åbne der er mit hovedpine. Først tænkte jeg at banke Reglar på den nuværende karm og dermed blot gøre den dybere. Men der bliver så nævnt at det nok er mere holdbart med en ny karm uden på den anden.
Min plan og ønske er at få en gipsvæg og en dør der kan åbnes. Grunden er jeg gerne vil Skåne det der ligner ler sten med gips. Jeg håbede lidt jeg kunne bore Reglar på karmen og sætte de gamle hængsler på regalerne, altså udvide karmen selv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis