Levetid på undertag

I tilstandsrapporten til et hus bygget i 2000 står der, at den forventede levetid på taget (vingetagsten) er 100 år, men at den forventede levetid på undertaget (banevare/tekstil) kun er 20 år.

Det giver jo ingen mening, eftersom man vel skal fjerne taget for at skifte undertaget, hvilket gør tagets levetid i praksis til det samme som undertaget.

Er der en, der kan hjælpe med en forklaring? Er det nemt at kontrollere, om undertaget skal skiftes eller ej?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du rammer netop ned i en af mine kæpheste når vi taler om tag. Der er ingen banevarer som har tilnærmelsesvis en levetid som tagstenen har. Jeg synes det er skrupskørt. Det eneste som nærmer sig er huntonit plader, eller simpelthen tagpap tag under tagstenene.
Men det med Huntonit er et egns afhængig mode. Jeg spurgte på den lokale tømmehandel efter huntonit til mit hus. De sagde hos XL at der blev solgt en masse af det omkring Thisted, Mors mm. Men i vores område omkring Herning var der ikke stor omsætning i det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Levetiden vil ikke være den samme. I stedet for at skifte tagstenene ud kan de jo genbruges og ligges igen på det nye undertag. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er naturligvis korrekt men alligevel skør.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
som så meget i denne verden, er alt ikke sort og hvid. :)
Baneundertaget, hvor du ikke har købt det billigeste du kunne finde, har en fornuftig forventet levetid - her kan bl.a. nævnes wutop Nordic: Min 30år.
Så hvis du har vedligeholdt dit tag, så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle have tilstrækkelig levetid.
Huntonit har dælme også sine problemer, her kan bl.a. nævnes deformation af plader og skimmel. Men igen så grunder det mange gange i et utæt tag/ikke vedligeholdt tag.
Det bedste er helt klar tagpap, men det er også en dyr løsning.
Det var mine 5 øre :D 
Levetid på 30 år er til grin når tagsten holder 100 år eller mere. Undertag kan også slides ved vedvarende påvirkning af blæst, også selv om der er monteret undertags strammere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Nu står der også MIN 30år - så jeg ved da ikke hvor “til grin” det er. Hvis dit undertag er slidt/blæst i stykker, så er det ikke monteret korrekt - så simpel er det.  
Og Huntonit vistnok minimum 60 år det hjælper da lidt.
Når undertag er hullet, opløst af varme eller andet så er det jo ikke nemt at komme tilbage til tømrer selv om det er monteret forkert. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mener nu ikke det er 60år - har dog læst 50år et sted, men ikke ved Huntonit.
Det har du ret i, men det problem er der jo også med andre undertage. Alt som ikke er monteret korrekt, finder man jo mange gange ud af “for sent”. 
Tak for de gode svar.

Jeg har ikke selv set taget, men bare set en tilstandsrapport på huset, som jeg måske gerne vil købe.

Det lyder som om, der skal en fagmand forbi for at give et bedre bud på, hvor længe undertaget kan forventes at holde. Det er ikke nævnt i selve skadesoversigten i tilstandsrapporten, så jeg går ude fra, det ikke allerede nu skal skiftes. Men det er selvfølgelig stadig lidt øv at se frem til at skifte tag på et relativt nyt hus inden for 10-20 år.
bmn skrev den 25-02-2021 20:29:31

Tak for de gode svar.

Jeg har ikke selv set taget, men bare set en tilstandsrapport på huset, som jeg måske gerne vil købe.

Det lyder som om, der skal en fagmand forbi for at give et bedre bud på, hvor længe undertaget kan forventes at holde. Det er ikke nævnt i selve skadesoversigten i tilstandsrapporten, så jeg går ude fra, det ikke allerede nu skal skiftes. Men det er selvfølgelig stadig lidt øv at se frem til at skifte tag på et relativt nyt hus inden for 10-20 år.

 Det er muligt at få udfører en køberrådgivning af en byggesagkyndig eller arkitektfirma for en 1200-4000 kr alt efter om der skal følge en rapport med eller ej. Her går man huset igennem og taler om evt. punkter i talistandsrapporten. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis