Forskalning i betondæk

Hej Alle

Er helt nybegynder, og vil til at skifte loftsbeklædning i kælderen hvor der nu er 18mm rustikbrædder til troldtekt.

Jeg har pillet det gamle loft ned og skal til at sætte forskalning (22 x 100mm) op i betondækket, og vil høre hvad jeg skal bruge af skruer til dette? Kan en universalskrue på 5 x 60 mm klare jobbet, som fx denne?

https://www.jemogfix.dk/nkt-universalskrue-5-0-x-60-mm/5111/9043178/​​​

Og med hvilken afstand ville i sætte skruerne?

På forhånd tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Regmos
Tak for svar og link. Igen er helt ny i det her, men kan sømdybeler godt bære vægten af hele loftet der kommer op og hænge i forskalningen ( 7kg pr plade)? jeg troede bare at skruer havde meget bedre fast.

Men det er da en noget billigere løsning end skruer :-)
De skruer du selv henviser til er også ok. Du bruger 6 mm rawlplug oppe i beton. Der kan bores direkte igennem forskalling og op i beton. Dyblen skubbes igennem forskalling, skruen sættes i og bankes lidt op, så der mangler 15-25 mm at skrue.
Det kan være en fordel at der er boret for i forskalling med 6,5-7 mm bor så er det lettere at få dybel op.
Fordelen ved skrue er at den kan løsnes, og så sætte et stykke tagpap, masonit  eller andet bag hvis det trænger til lidt opretning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sømdybeler holder fint.
Husk at starte på midten af loftet, så du får lige store stykker i sider/ender.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Hej begge

Tak for svar. Kan se at der både er brugt sømdybeler og skruer. Har lige fået et halvt loftslag af puds i hovedet da jeg fjernede sømdybelerne! For pokker de sad godt fast!

@Ev elmand: God pointe med at kunne oprette med skruer, det kan jeg se at der er gjort stort brug af på det eksisterende loft.

Jeg er også faldet over denne el-kontruktion hvor lampeudtaget sad bag loftsbeklædningen (Se billedet) Er dette holdbart når jeg sætter troldtekst op? Eller skal udtaget "forlænges" ned gennem troldtekt pladen (Håber det giver mening)?
Annonce
Det ser ud som om lofts dåsen er forlænget ned til træloftet. Nederst er det udtag, og så forlænger og oppe i beton en dåse der  er indstøbt.
Du skal være opmærksom på om ledninger bliver lange nok. Troldtek er lidt tykkere end træloftet. Men hvis du ikke øger forskallings tykkelse går det nok.
Du skal naturligvis regne lidt på troldtek plader inden du sætter forskalling ENTEN en forskalling (samling)  i midten ELLER forskalling 30 cm fra midten (plade i midten) så kan du altid få yderste strimmel større end 30 cm i begge sider. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elinstallationen skal føres ned gennem troldtekten. Lad os se et billede af den (dåsen set nedefra), når du får fjernet brædderne

fase
I det her tilfælde bliver det nok nødvendigt med forlængerstykker alene. Hvis det er indstøbt er det ret svært at få selve dåsen med ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu var det ikke min mening at flytte dåsen ned, men at se om det ikke kunne laves med et forlængerstykke, så der kunne monteres et lampeudtag. Måske bliver ledningerne for korte.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis