Opfugtning af tagrummet

Har et hus fra 47 hvor der er fugt problemer i tagrummet. Isolering er ført helt ud til underetaget. Der er ingen dampspærrer i loft eller skråvægge, så jeg formoder at det er et diffusions lukket undertag som isolering ligger op ad.

hvad har jeg af muligheder, umiddelbar vil jeg jo gerne have 50mm luft mellem isolering og undertag så der kan komme luft op fra tagudhæng og op langs med skråvægge så fugt transporteres væk og kan komme ud via gavl hvor der er fin ventilation. Men der ligger jo nok isolering ud til undertag hele vejen langs skråvæggene. Skal jeg have tag og undertag af?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville være ret besværlig at få taget og undertag af. Jeg har 3-4 m af taget hvor isolering er presset lidt hårdt ud. Der har jeg skubbet nogle 50mm plastrør ned imellem isolering og undertag. Der er sat en snor i dem så de ikke falder for langt ned.  Find de billigste, måske rør til centralstøvsuger. Jeg har også tænkt på at hænge snefangsrør ned i stedet for. Men de er måske ikke stive nok så den klemmes lidt flade. Men lav et forsøg.
Endelig er der udluftning ventiler som kan monteres indefra i undertag. Det vil hjælpe meget hvis det kun er helt oppe problemet er. Måske en kombination af rør og ventiler. Den luft der kommer ind i gavle er sjældent nok 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik tak for forslag. Tænker på drænrør kunne være en mulighed også, de er da diffusionsåbne ;)  og måske noget hygrostat styret ventilation  
Det er nu ikke så meget rørenes tæthed, da den eneste opgave er at holde lidt afstand og så stadig lade luft passere op forbi skunk. Både igennem rør og ved siden af rørene. Men drænrør er et godt forslag ikke mindst fordi de fås i forskellige størrelse og at de er billige hvis du skal bruges i 1,5 -2 m pr. stk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis