Hvordan bores 0,5 mm diameter hul i stål?

Jeg har brug for at bore et ca. 0,5 mm diameter hul og ca. 2 mm dybt i støbejern. Det er desværre heller ikke meget plads. Jeg så helst at kunne komme ind med et vinkelbor med kun 35 mm bag borets spids. Men ved at adskille en del på den maskine, som der skal bores i, så kan jeg godt få mere plads bag ved boret, så der måske kan bruges et kabel som jeg har set på nogle Dremel boremaskiner.

Jeg ved ikke om tandlæger kan bore i stål, men ellers har de jo nok værktøjet. Og jeg ved ikke med juvelerer. Er der andre forslag? Det må helst heller ikke koste en bondegård at få gjort? Er der andet og være opmærksom på?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har en hulgnistmaskine på mit arbejde, som let kan lave et 0.5mm hul. Et billede af emnet ville hjælpe på forståelsen, så kan jeg hurtigt vurdere om den kan spændes op.
Hilsen Johnny 

Johnny cnc
Hej Johnny

Tak for velviljen. Nu ved jeg ikke, hvor dit arbejde er, men jeg bor på Frederiksberg. Jeg kører ikke alt for langt, da jeg ikke har bil selv.

Billede med markering af stedet finder du nedenfor. Maskinen er fremstillet i Østtyskland omkring 1955. Nærmest alt teknisk udstyr fra Østtyskland blev sendt til Rusland efter krigen, så sikkert også det udstyr til at lave små bor. De havde mangel på alt muligt. Så det hul fik de ikke lavet. Sammen med noget filt og lille oliereservoir er hullet med til at smøre skyttens bane. Skytten indeholder undertråden.

Mvh. Viggo
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Viggo
Jeg bor og arbejder i Odense, så det er lidt langt, men hvis det er muligt  at afmontere delen og sende, vil jeg gerne lave hullet. Som den sidder i symaskinen, er det desværre ikke en mulighed, da gnistprocessen bruger vand som kølemiddet og ca 100bars vandtryk, så det sprøjter lidt. 

Johnny cnc
Hej Johnny
Nej, det lyder ikke realistisk. Der findes stålbor i den størrelse, men det er også lige at få det drevet på en fornuftig måde. Typisk skal der også lidt tryk ind på et bor, for at det kan arbejde.
Jeg har bor til stål fra 0.3mm og op, det er ikke noget problem, at bore et 0.5mm hul i støbejern, men det at bore det på stedet, kræver både en særdeles rolig hånd og en lille luft eller eldrevet maskine, for så små bor knækker meget let, ved det mindste skævtryk. Det kan måske klares med en Dremel, hvis der er plads. Det kan jeg ikke helt vurdere, ud fra billedet. 

Johnny cnc
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu har jeg aldrig prøvet at bore mindre end med 1 mm bor, og det var også lidt udfordrende. Derfor prøver jeg også lige at vende sagen med andre her, inden jeg bare går i gang og brækker 5 bor eller vælger et ufornuftigt værksted til at hjælpe. De bor som er på markedet er tynde en vis længde, og bliver derefter omkring 2 mm tykke. Reelt behøver boret jo ikke at være tyndt mere end omkring 3 mm for mit formål. Så måske kan man også stive det af med et rør og epoxy. Skal man gå efter en bestemt type bor?  Jeg overvejer også, om det ikke også er OK med et ikke helt vandret hul, for så vil det være nemmere at komme til med en boremaskine.
Hvis det bare er et smørehul, ser jeg ingen problemer med at det ikke er vandret og med hensyn til bor, skal du vælge HSS det er ikke så slidstærkt som HM (hårdmetal), men HSS er væsentlig mere fleksibel end HM og hvis du først har knækket et HM bor, halvt nede i hullet, har du et alvorligt problem med at få det fjernet igen. Det er vigtigt at du bruger lidt smøring, evt VD40 el. l, så mindsker du risikoen for at det river og knækker. De små bor med tykkere skaft er fine, fordi mange borepatroner ikke kan lukke så meget sammen. Min datter har min Dremel med flexslange. Hun bor på kollegie i Kbh., så hvis du vil prøve at gøre det selv, kan vi arrangere det med hende og låne den. 

Johnny cnc
Hvis du har tid og tålmodighed,  kan du prøve at bore et hul med sådan en håndbetjent borholder.
En halv time om dagen i 2 uger, så burde du bore igennem :-)
Der findes flere modeller som ligner den på billedet.
Jeg har en lignende, men tangen er ikke 100% centreret...
https://www.amazon.com/Drillpro-Micro-Drill-Drills-Rotary/dp/B017BKZDOY
Tak for tilbudet Johnny. Nu er det ikke noget som haster, og jeg kan sikkert nå evt. at købe en Dremel brugt lokalt. Og ja, DLG. Problemet med denne er, at den fylder en del bag til og at det vil tage lang tid hvis man blot skal dreje boret direkte med fingrene. Jeg har også overvejet lidt, om det vil være svært at lave et værktøj til formålet, der holder bor det rigtige sted og med et lille "remtræk" eller sytrådstråds-træk til en motor.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også