Fundament til anneks

Jeg er stadig i planlægningsfasen af et isoleret anneks på ca. 3x6 meter. Det er fundamentet, som volder mig store bekymringer. Ikke i forhold til holdbarhed, men i forhold til skadedyr/rotter. De er selvfølgelig overalt, men vi er særligt plaget af de små sataner her tæt på å og skov, hvor der jævnligt er sat fælder op.
Jeg har prøvet at snævre fundamentet ind til tre muligheder:

1) Støbt fundament i 90 cm dybde hele vejen rundt med en række sokkelsten ovenpå.
Ulempen her er det store arbejde med at køre jord væk, OG at det er en løsning som ikke sådan lige kan fortrydes. Hvis vi om 10 år er trætte af annekset eller skal sælge vores hus, kan vi ikke lige nedlægge bygningen. Desuden bygger jeg jo ikke en bunker (ja, jeg synes, at denne løsning måske er lidt overkill til et anneks)

2) Svævende fodrem med punkstøbt fundament. Fordelen er, at det relativt nemt kan nedlægges og er nemt at etablere. Men vil rotterne ikke søge op i gulvisoleringen? Kan de holdes ude med minktråd monteret fodremmen?

3) Randfundament med punktstøbninger og nedgravet minktråd i 90 cm dybde hele vejen rundt (måske en Storm P-løsning). Altså støbt sokkel 10 cm under terræn hele vejen rundt og 90 cm punktstøbninger hver anden meter (ca.). Ovenpå placeres en række sokkelsten. Derudover minktråd fra tærren og 90 cm ned hele vejen rundt. Jeg går ud fra, at minktråden er vigtig for at holde rotterne ude.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg brugte løsning nr 2, da jeg lavede anneks til teenageren.
Jeg monterede fintmasket net i bunden af hele træfundamentet og lagde isoleringen oven på 

Viggers skrev den 05-03-2021 17:14:14

Jeg brugte løsning nr 2, da jeg lavede anneks til teenageren.
Jeg monterede fintmasket net i bunden af hele træfundamentet og lagde isoleringen oven på 

 Fedt, tak. Det er nok også den løsning, jeg er mest hooked på. Hvor længe har annekset  været bygget, og er der noget, som du ville have gjort anderledes i dag?

Jeg byggede det i sommers, og ville gøre det på samme måde igen
Viggers skrev den 05-03-2021 17:57:14

Jeg byggede det i sommers, og ville gøre det på samme måde igen

 Okay. Tak for input!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis