Understøttelse af MDF bordplade

Jeg har lavet en nyt skrivebord til knægten af en MDF plade (1480x610x22) med linolium ovenpå og som er understøttet af 4 bordben. Mit problem er at jeg synes bordpladen er begyndt at bøje på midten (se billede) og han har ikke engang taget det i brug endnu.

Hvad tænker I man kan supplere med, for at bordet bliver stærkt nok. Der sidder en skærmen på midten af bordet der skal tåle vægten af to computerskærme + holderen.

Er vi ude i hyldeknægte? liste inde på bagkanten af bordet? Andet? Ny plade 🙈

Gode råd er velkommen 😁👍
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Monter en solid sarg på for- og bagkant. Færdig arbejde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fedt, mange tak Rantzau. Jeg følger lige op på fit svar, håber det er ok? Jeg har ikke prøvet at lave en sarg før, er det ligesom billedet her (en firkantet ramne) eller kun på bordets lange side?

 Hvis ja, i fuld længe (1480mm)

Kan du hjælpe med specifik dimension af trælisten/-lægten/-brædde på sargen?

Pft. 😁👍
Sargen monteres på alle 4 sider, men sæt brættet på kant så det er mere solidt. Sargen monters i fuld længde, men lidt tilbagetrukket (det virker bedre synsmæssigt, men har samme styrke).

En almindelig på 38x73mm som høvles/slibes glat er perfekt til formålet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 24-02-2021 08:51:47

Sargen monteres på alle 4 sider, men sæt brættet på kant så det er mere solidt. Sargen monters i fuld længde, men lidt tilbagetrukket (det virker bedre synsmæssigt, men har samme styrke).

En almindelig på 38x73mm som høvles/slibes glat er perfekt til formålet.

 Hej Rantzau

Jeg har aldrig lavet en sarg, har du link til side/guide/instruktion/andet til hvordan man gør?

Pft. 🙏😊

Hilsen
Kasper
En sarg er bare et simpelt bræt/liste fastgjort med kortsiden på undersiden af bordpladen. Tag det nærmeste spisebord og se på undersiden. Så får du en ide om formålet.

Det letteste er at male sargen færdig før montage. Sargen limes fast på undersiden af bordpladen med almindelig PVA lim og holdes på plads med et passende antal skruetvinger indtil limen er tør.

Billedet viser et helt stel, men det er kun siderne F du skal bruge, da du allerede har monteret bordben. Du kan muligvis nøjes med en sarg på for- og bagside, men når nu proppen alligevel er taget af, vil jeg anbefale du i samme ombæring laver en sarg på begge kortsider.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Mange tak Rantzau :-)

De sidste (dumme) spørgsmål fra min side ;-)

1) Man kan godt nøjes med montage de to "F-stykker" af en sarg?
2) Du anbefaler en sarg med 4 rammer der er skruet sammen som en firkant?
3) Kan jeg 'nøjes' med at skrue bordbenene på bordplade el. skal de skrues ned i sarg'en? Jeg kan se mit spisebord har en fancy kombination af en sarg og benene sammen i ét
4) når sarg'en skal limes på bordpladen, bør man supplerer med skruer gn. sarg'en ned i pladen?
5) hvad hedder det jernbeslag man kan samle hjørnerne med i sarg'en?

På forhånd tak :-)

Jeg lover ikke at plage dig mere herefter ...ha ha 
For overskuelighedens skyld vil jeg svare i samme rækkefølge som spørgsmålene:

Ad 1: Ja - men du stabiliserer bordet yderligere ved også at monterer en sarg på kortsiderne når du alligevel er i gang med "Operation hængebug".

Ad 2: Ja - det giver den mest stabile konstruktion, men er dit bord stabilt uden at vakle er det ikke streng nødvendig. Det ser også ud som om bordet sidder tæt på væggene der stabilisere yderligere sideværts, så det er ikke min vurdering at hjørnesammenføjningerne af sargen i dit tilfælde er særlig kritisk.

Ad 3: Ja - hvis bordet er stabil som nævnt i ovennævnte. Jo færre stykker mellem ben og plade jo mere stabilt er bordet. Desuden ændrer totalhøjden sig, og så her du et nyt problem.

Ad 4: Nej - Bordpladen er belagt med linoleum, så det er risky business. Du risikerer at skade linoleumen hvis skruen smutter for langt igennem pladen.

Ad 5: De hedder hjørnebeslag, men findes i utallige variationer hvor der også er taget højde for montering af bordben. Det er ikke tilfældet med dit bord. så du finder de enkleste i en passende størrelse der lige akkurat dækkes af sargen.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at stille yderligere spørgsmål.   

P.S. Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så er alle materialer bestilt 😊

Jeg tænker at bygge/samle en simpel firkantet ramme (af lægte og vinkelbeslag) og lime den på bunden af bordet, så benene kan blive hvor de er.

1) vil du kun lime? Hvordan skal man sikre bordplade og lægte bliver limer tæt sammen? (Skruetvinger?)

2) vil du overveje at supplere med vinkelbeslag på lægten og undersiden af bordet?

3) skal man evt. lakere bunden af bordet ? Synes jeg har læst at bordet kan finde på at bue når man har limet det på den ene siden (lagt linolium på) og derfor skal have lak på den anden side?

Det lyder fornuftigt med en simpel firkant som du nævner.

Du kan nøjes med at lime, som holdes på plads med skruetvinger. Det er tilstrækkeligt til at sarg og bordplade er i tæt kontakt mens limen hærder. Det er unødvendigt med yderligere vinkelbeslag. Almindelig PVA lim er langt stærkere.

Det er ikke nødvendigt at lakerer på undersiden når du monterer en sarg. Linoleum er ikke det værste til at bue en bordplade. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak Rantzau 😁👍

Jeg ved ikke  limen, har købt denneher 🤷‍♂️

https://www.bauhaus.dk/traelim-indoor-300-ml-casco
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også