Tilslutning af LK FUGA – Lysdæmper LED 180 TOUCH IR

Hej med jer

Jeg skal installere en LK FUGA – Lysdæmper LED 180 Touch IR (se billede 1 og 2) i en 2½ modulramme, hvor der nu øverst er en afbryder og og nederst er en dobbelt afbryder (se billede 3). Jeg har forsøgt at installere lysdæmperen ved at flytte de to brune ledninger fra øverste afbryder og direkte over i tilsvarende position på af lysdæmperen - men det virker ikke. Er der en som kan være behjælpsom med, hvordan kablerrne skal indsættes korrekt i lysdæmperen? Jeg tænker, baseret på diagrammet i billede 1, at der mangler en "kobling". Svaret på gerne være "skåret ud i pap", da jeg har meget begrænset forstand og forståelse for dette :-)

Billede 1

Billede 2

Billede 3

Billede 4

Billede 5

Billede 6

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh
FHR
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den brune der kommer fra den nederste dobbelt stikkontakt skal ind hvor det står L, den anden brune skal ind hvor der er en bølgepil ( midterste hul) det er din tændledning til lampen, ikke helt normalt den er brun så det tyder lidt på noget selvgjort... men det virker da, og så skal der føres en nul leder ind i den klemme hbor der står N, det gør du ved at tage de ene blå ud af den nederste stikkontakt og den skal i en samlemuffe med en stykke ledning det går til din afbryder samt tilbage til den nederste stikkontakt, så i den samlemuffe er der nu 3 ledere samlet.... og den skal blot ind bagved i dåsen. Det er vigtigt at den stump ledning du bruger har et kvadrat på 1,5 mm2 så med andre ord  det er ulovligt at bruge alm lampeledning til dette da det kun er 0,75 mm2

mfrost, mange tak for så hurtigt et svar. Det vil jeg prøve, når jeg kommer hjem, dog lige et par spørgsmål først:

  1. Ift ledningerne som skal I hhv L og bølgepil, er der så forskel på, om de sætte i den ene (højre set bagfra) eller den anden (venstre set bagfra)?
  2. Og ift. den blå, som jeg skal tage ud fra den nederste stikkontakt, er det ligegyldigt hvilken af de to, jeg tager der? Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstå, hvad der skal ske omkring med det blå kabel/samlemuffen/lederene - er det muligt for dig, at forklare det på en anden måde? Beklager min uvidenhed på dette område, men din hjælp er meget værdsat.

På forhånd tak.
Den brune der kommer fra stikkontakt skal i L.... og den anden brune skal i bølgepil. Ligemeget om du bruger højre eller venstre hul. I stikkontakten tager du den ene blå ud og sætter i en samle muffe, fra denne samle muffe skal der føres en ledning tilbage til stikkontakt og så skal der føres en ledning op i dæmper som skal ind hvor der står N
Så fandt jeg tid til det i weekenden, og det hele virkede fint, ved at følge din beskrivelse, mfrost - tusind tak for din hjælp.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis