Udkast inden pudsning

Hej!

Jeg vil forsøge mig med selv at pudse nogle vægge op.
Jeg kan forstå at første lagt skal være udkast, for at sikre bedre vedhæfning af det efterfølgende lag. Jeg så lidt videoer på youtube, og det så jo ikke så svært ud - men hold da op jeg blev snydt   

1: Konsistensen - den beskrives som værende vandet, men hvor vandet skal den egentlig være.
Den første portion jeg fik blandet, var hvad jeg ville kalde vandet. Det var dog umådeligt svært at få kastet på væggen, så næste portion blandede jeg lidt tykkere. Den gik det bedre med at få kastet på væggen, men det var så tykt at det kom til at sidde i "kager" efter pudsebrædtet havde været kørt henover det.

2: Teknikken - jeg har godt nok svært ved at lure teknikken. Istedet for en fin klat på væggen, får jeg nærmere trukket en lang streg. Det blev lidt bedre da jeg havde lavet en lidt tykkere blanding, men stadig ikke videre håndterbart.

Jeg er klar over at der er en grund til at en mureruddannelse tager 4 års tid, men de bruger for dælen da ikke størstedelen af uddannelsen på at kaste mørtel - eller er det bare sværere end det ser ud til?

Jeg har vedhæftet et par billeder af anstrengelserne. Efter jeg opdagede at det ikke var så ligetil som på Youtube, brugte jeg det egentlig mere som "fri leg" for at finde teknikken. Jeg tænbker laget er lidt for uensartet? 

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du beskriver under punkt 2 er som det skal være. Når man kaster det kommer der bare " en streg " altså en fane på 10-12 cm bredde og 50 -100 cm lang. Så er et "bare" at kaste næste "streg" lige ved siden af. Jeg bruger en spande ske som er en murerske med en afrundet snude. LINK for eksempel
Der må helt være lidt knotter, men de værste skal trækkes af så de ikke stikker ud igennem pudslaget. Du kan trække af med et bræt og du bør faktisk ikke køre over med pudsebræt. Det er netop den ujævne overflade der hæfter godt med pudslaget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis