Problemer med kloak

Hej LDS'ere

Jeg har det sidste halve års tid haft problemer med min kloak/faldstamme, særligt fra min 1. sal. Jeg har et ældre hus, hvor der er etableret badeværelse på 1. sal samt toilet og vask i stueetagen.

Når vi tager bad på 1. sal løber vandet ikke gennem/ud af vandlåsen (måske ganske lidt). Så snart jeg fjerner vandlåsen suser vandet ud og gennem afløbet (vandlåsen er IKKE tilstoppet). Vandlåsen i badet klukker også engang imellem, det samme kan ske i toilettet på samme badeværelse. På toilettet i stueetagen kan der engang imellem lugte jordslået?

Jeg har læst mig frem til at det så kan have noget med over-/undertryk at gøre... På mit loft sidder en vakuumventil som er tilsluttet den kloak/faldstamme, så undertryk burde der vel ikke være? Jeg har prøvet at fjerne vakuumventilen således der er direkte hul ned i røret (masser af udluftning? overtryk?), men det hjælper heller ikke noget.
Jeg har tjekket skelbrønd, som ser fin ud, der står intet vand i den.

Er der nogen der kan hjælpe? Jeg har ikke flere bud...

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om du har testet det du kan så det er lidt underligt.
Normalt ville man mistænke vakuum når det var en faldstamme men det har du jo udelukket. Så er der næsten kun selve vandlåsen tilbage eller muligvis noget med bagfald på røret fra bad til faldstamme.
Hvilken type vandlås er det du har.
Kunne den være underdimensioneret så den simpelthen ikke kan følge med og så snart vandet begynder at stå op skabes der så vakuum lige omkring selve afløbet.
Det er lidt gætteri

edit: nu jeg tænker lidt mere kunne det tyde på at du når du monterer vandlåsen får du lavet en dobbelt vandlås, enten pga røret ligger med stort bagfald eller måske er stoppet, eller sågar at der allerede er en vandlås på røret et sted(lidt hypotetisk)

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 23-02-2021 17:44:31

Det lyder som om du har testet det du kan så det er lidt underligt.
Normalt ville man mistænke vakuum når det var en faldstamme men det har du jo udelukket. Så er der næsten kun selve vandlåsen tilbage eller muligvis noget med bagfald på røret fra bad til faldstamme.
Hvilken type vandlås er det du har.
Kunne den være underdimensioneret så den simpelthen ikke kan følge med og så snart vandet begynder at stå op skabes der så vakuum lige omkring selve afløbet.
Det er lidt gætteri

edit: nu jeg tænker lidt mere kunne det tyde på at du når du monterer vandlåsen får du lavet en dobbelt vandlås, enten pga røret ligger med stort bagfald eller måske er stoppet, eller sågar at der allerede er en vandlås på røret et sted(lidt hypotetisk)

Der er tale om en unidrain 1820 vandlås. Se linket.

Det har virket fint i de tre første år vi ejede huset, det er først indenfor det sidste halve års tid det ikke virker længere, og det bliver værre og værre. (faktisk stemmer det meget godt overens med kloakseparering i vores område).

Det er jo svært for mig at vurdere om røret ligger med tilbagefald, da det ligger placering undergulvet i selve etageadskillelsen. Det tyder jo nok på at jeg må have fat i en fagmand så :-(

Kunne det tænkes at den nederste del er trykket for langt i bund. Mener de kan adskilles og så kan man muligvis få den samlet forkert.

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 23-02-2021 19:56:29

Kunne det tænkes at den nederste del er trykket for langt i bund. Mener de kan adskilles og så kan man muligvis få den samlet forkert.

 Det er desværre også kontrolleret :-/

Eftersom det ikke har nogen effekt at fjerne vacuum ventil, og vandet kan løbe ud, når du fjerner vandlås, så vil mit bud været en forstoppelse mellem hvor vacuum ventil går på faldstammen og vandlås.
Du kan prøve at fjerne vandlås og vakuum ventil, så skulle i gerne kunne ”snakke” gennem rørene, ellers er der stoppet der i mellem.

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis