Fugtig sokkel

Hej LDS jeg har en vestvendt sokkel som rigtig tit er våd og jeg forstår simpelthen ikke hvorfor. Der er ved hver Leca blok en hårtynd svindrevne som jeg kan forstå er meget normalt - men i hver revne er der næsten altid fugt når det har regnet. Soklen er i læ af huset udhæng som er 30-50 cm. Tagrenderne er skiftet sidste sommer så det er ikke grundet utætheder eller andet her Der er også plamager midt på soklen hvor der ikke er svindrevner eller andet, fx som i kan se helt nede mod nedløbsrøret. Det er ikke slagregn da fugten kommer selv efter en "stille" omgang regnvejr.

Jeg har tidligere lavet et opslag herinde fordi det startede med at være fliserne op mod soklen som forblev våde men nu er det som om det har "bevæget" sig ind på soklen. Jeg har taget en flise op tidligere og gravet ned og sandet under var tørt.

Jeg håber virkelig nogen har et bud - dertil, hvis jeg skal have en fagmand ud, hvem skulle det så være? En murer, byggesagskyndig evt en tv inspektion etc?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Check din nedløbsbrønd. Den kan være knækket, ligesom ældre afløbsrør af cement, kan være slidte eller knækkede.
går dit afløb langs huset?
mht udhæng, så er vest altid modtagelig for slagregn, derfor mere våd.
Frisk skrev den 23-02-2021 10:41:01

Check din nedløbsbrønd. Den kan være knækket, ligesom ældre afløbsrør af cement, kan være slidte eller knækkede.
går dit afløb langs huset?
mht udhæng, så er vest altid modtagelig for slagregn, derfor mere våd.

 Jeg har tjekket nedløbsbrønden som du ser på billedet og denne ser fin ud. Der er også et nedløbsrør bag mig, ved denne er der dog ingen nedløbsbrønd og jeg aner ikke hvor afløbet løber hen, jeg har prøvet at kigge på plantegninger men her fremgår det ikke. Jeg kan ikke se noget udløb i brønden på billedet så jeg tror ikke afløbet løber under fliserne til hen til brønden. Da jeg gravede ned under en af fliserne ramte jeg heller ikke på noget rør  

Her er et billede af afløbsbrønden - skal der stå vand i bunden?
Ja, det er normalt med vand i bunden.
Efter min bedste overbevisning, så prøver du at finde et IKKE eksisterende problem, - det fugt du ser hænger udelukkende sammen med luftfugtighed, forskelle i sokkeloverflade og dens forskelle i ændring i temperaturen i overfladen.
Det er kondens, uden at have genlæst din tråd om dine fliser, så var givetvis det samme med dine fliser, - det er temperaturforskelle, som får nogle steder til at se våde ud pga kondens.

Det kun fordi det er dit eget hus, og du nu har fået øje på det, at du ser det hele tiden. Du kan finde uendelige mængder af tilsvarende "fugtige" pletter overalt i byen, hvis du kiggede lidt efter dem. 
djaydjay skrev den 23-02-2021 11:44:40

Ja, det er normalt med vand i bunden.
Efter min bedste overbevisning, så prøver du at finde et IKKE eksisterende problem, - det fugt du ser hænger udelukkende sammen med luftfugtighed, forskelle i sokkeloverflade og dens forskelle i ændring i temperaturen i overfladen.
Det er kondens, uden at have genlæst din tråd om dine fliser, så var givetvis det samme med dine fliser, - det er temperaturforskelle, som får nogle steder til at se våde ud pga kondens.

Det kun fordi det er dit eget hus, og du nu har fået øje på det, at du ser det hele tiden. Du kan finde uendelige mængder af tilsvarende "fugtige" pletter overalt i byen, hvis du kiggede lidt efter dem. 

 Det kan godt være du har ret. Jeg håber du har ret.. Det undrer mig bare at den er så våd som den er, når den trods alt er i læ af udhænget. Især én fugtplamage du ser på billedet her - der er ingen svindrevne eller samlinger her. Den er der næsten konstant og tørrer kun ud om sommeren når aftensolen får lov at ramme i noget tid. 

Annonce
Din betonafløbsbrønd kan sagtens se fik ud selv om den er defekt. Det er typisk afløbsbøjningen i den nederste del der bliver utæt på undersiden.
Du bliver nødt til at grave ned til afgangsrøret - ca. 1,0 m ned. Du finder retningen af afløbet ved at bruge en pind og søge på ”siderne” i nederste brønd - under vandoverfladen.
Er afløbet utæt, vil der komme vand ud når det regner, eller du selv fylder vand i brønden.

Søren O
Søren O skrev den 23-02-2021 12:11:15

Din betonafløbsbrønd kan sagtens se fik ud selv om den er defekt. Det er typisk afløbsbøjningen i den nederste del der bliver utæt på undersiden.
Du bliver nødt til at grave ned til afgangsrøret - ca. 1,0 m ned. Du finder retningen af afløbet ved at bruge en pind og søge på ”siderne” i nederste brønd - under vandoverfladen.
Er afløbet utæt, vil der komme vand ud når det regner, eller du selv fylder vand i brønden.

 Vil du tro dette kan være en mulighed forklaring på soklen?


 Jeg har ingen andre indikatorer på at afløbet skulle være utæt nemlig

Jag en 50 år gammel sandfangsbrønd kan sagtens være utæt. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis