Pakgarn eller ej?

Jeg har disse to cases, som jeg leder efter svar på:

1. Jeg skal skifte køkkenarmatur. På det nye sidder også flexslanger som nu på billedet. Skal der bruges pakgarn og salve til tilslutning her (køkkenarmatur), som er mellem kobberrør og flexslanger? Jeg kan se, at det ser ud til, at der vist er brugt garn oprindeligt (for ca. 50 år siden).
Ville det i den anledning være en god idé at sætte en kuglehane/stophane ind imellem, nu jeg er i gang? Jeg kan forstå, at jeg i så fald skal lade smeden om det, da jeg kun må sætte en kuglehane ind, hvis der i forvejen sidder én før den, jeg vil montere her?

2. Jeg vil, når jeg har flået fliser ned, sætte en kuglehane ind ovenpå den nuværende her, som er fuldstændig kalket fast, så jeg ikke behøver at lukke al vandet i hytten, hvis jeg skal lave lokum. Skal der bruges garn/salve her?

Er der en generel regel om garn/salve ift hvilke materialer, der skal kobles sammen, fx galvaniseret-galvaniseret, galvaniseret-rustfrit, kobber-rustfrit, etc?
Jeg læste et indlæg her på siden om emnet, men blev ikke HELT klog af det.

På forhånd mange tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er en pakning i samlingen, som der er ved samlingen mellem flexslange og muffe eller mellem kobberrøret og vinklen, skal der bruges pakgarn og salve. Det har ikke noget at gøre med hvilke materialer, der samles.

fase
S. Fabrin skrev den 23-02-2021 09:24:38

Hvis der ikke er en pakning i samlingen, som der er ved samlingen mellem flexslange og muffe eller mellem kobberrøret og vinklen, skal der bruges pakgarn og salve. Det har ikke noget at gøre med hvilke materialer, der samles.

Mange tak!

Så bare lige for at være helt sikker ift de konkrete eksempler:

I tilfældet med armatur, skal der ikke bruges garn og salve, hvis der sidder en gummipakning i omløberne på flexslangen?

Og i tilfælde med en kuglehane til toilettes vandtilførsel, så skal jeg bruge garn og salve til at montere en kuglehane ovenpå den nuværende, da en kuglehane ikke har en pakning?
I tilfældet med armatur, skal der ikke bruges garn og salve, hvis der sidder en gummipakning i omløberne på flexslangen?
Ikke hvis der sidder en gummipakning, for det gør der fordi pakfladen er mellem de to flader der mødes. Omløberen er der bare for at holde fladerne sammen. Prøv at se på det, så vil du kunne se det logiske i det.

Og i tilfælde med en kuglehane til toilettes vandtilførsel, så skal jeg bruge garn og salve til at montere en kuglehane ovenpå den nuværende, da en kuglehane ikke har en pakning?
Når to gevind samles er pakfladen de to gevind, så derfor pakkes der med garn og salve.
Når du samler to gevind af messing, skal du lige gøre gevindet ru med en nedstrygerkling, så pakgarnet holder fast.

fase
S. Fabrin skrev den 23-02-2021 09:59:50

I tilfældet med armatur, skal der ikke bruges garn og salve, hvis der sidder en gummipakning i omløberne på flexslangen?
Ikke hvis der sidder en gummipakning, for det gør der fordi pakfladen er mellem de to flader der mødes. Omløberen er der bare for at holde fladerne sammen. Prøv at se på det, så vil du kunne se det logiske i det.

Og i tilfælde med en kuglehane til toilettes vandtilførsel, så skal jeg bruge garn og salve til at montere en kuglehane ovenpå den nuværende, da en kuglehane ikke har en pakning? 
Når to gevind samles er pakfladen de to gevind, så derfor pakkes der med garn og salve.
Når du samler to gevind af messing, skal du lige gøre gevindet ru med en nedstrygerkling, så pakgarnet holder fast.

Det er smukt, Fabrin!  Og ja, jeg ser logikken. Tusinde tak for god, pædagogisk forklaring. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis